– Enskilda firmor ska få ångerrätt på samma sätt som konsumenter, säger Mattias Grafström, vd för telefonoperatörernas branschorganisation Telekområdgivarna.
En företagare har i dag sämre skydd än en konsument när man tecknar avtal över telefon. Framför allt saknar man ångerrätt, vilket utnyttjats av en rad telefonbolag som bundit upp äldre småföretagare på långa abonnemang – som de inte kunnat komma loss från utan att betala för återstående bindningstid.
LÄS MER: Rekordmånga klagomål mot nytt telefonbolag
Under de gångna åren har SVT Nyheter också berättat om flera telefonbolag som sålt företagsabonnemang till äldre som egentligen inte är företagare annat än på pappret – de äger skog eller har en firma som i praktiken är vilande.
LÄS MER: Demenssjuka Eivor, 81, blev ”företag”
Gäller inte alla
Telekområdgivarna tror att de nya reglerna – där telefonförsäljarna också måste informera om ångerrätten – kommer att få stor betydelse för den mest utsatta gruppen.
Men samtidigt kommer reglerna inte att gälla för andra småföretag, till exempel aktiebolag.
LÄS MER: 4one vägrar släppa svårt cancersjuk
– Jag tycker egentligen att de också borde skyddas, men det är en svår gränsdragning. Aktiebolag kan vara väldigt stora, och det skulle bli orimligt att ge till exempel Ericsson ångerrätt, säger Mattias Grafström.
Den nya ångerrätten gäller alltså bara telekombranschens försäljning, inte telefonförsäljning av andra varor och tjänster. Men Telekområdgivarna uppmanar nu andra branscher att följa efter deras exempel.
LÄS MER: Efter SVT:s avslöjande: Telia och Telenor stoppar Dialects telefonförsäljning