Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Efter SVT:s avslöjande: Telia och Telenor stoppar Dialects telefonförsäljning

Telejättarna Telia och Telenor stoppar den kritiserade återförsäljaren Dialect från att sälja bolagens abonnemang via telefon. Besluten kommer efter att SVT visat en rad fall där Dialects säljare lurat på äldre företagare abonnemang och prylar som de inte behöver.

När SVT i maj berättade att Dialect sålt över tio Telia-abonnemang, datorer, mobiler och surfplattor till en sjuk företagare i 70-årsåldern, tog både Dialect och Telia avstånd från agerandet.

Telia sa då att man krävt bättring från Dialect och att man ville se en tydlig förändring för att bolaget skulle få fortsätta som återförsäljare.

Dialects dåvarande VD hävdade att händelsen varit ett beklagligt undantag, men SVT kunde några veckor senare berätta om flera liknande fall.

Brev med ursäkter

Dialect startade en intern revision, och skickade ut brev med ursäkter till de kunder som framträtt i SVT. Men enligt Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffärer, har åtgärderna inte varit tillräckliga. Klagomålen mot Dialect har tvärtom ökat.

– Vi har jobbat tillsammans med en handlingsplan men är inte nöjda med resultatet. Vi har därför avslutat samarbetet kring deras telemarketing.

Telenor meddelar via sin presstjänst att man fattat ett liknande beslut, vilket sammantaget innebär att Dialects telefonförsäljning av både Telias eller Telenors abonnemang nu är stoppad.

LÄS MER: 74-årige Bertil har 56 abonnemang

Känd kritik

Samtidigt visar SVT:s genomgång att kundkritiken mot Dialect inte är ny. Liknande klagomål har framförts vid många tillfällen genom åren, bland annat på Telias eget kundforum.

Enligt tidigare anställda som SVT varit i kontakt med, har Dialect länge varit ökända hos operatörernas kundtjänster – men fått fortsätta eftersom de dragit in många abonnemang.

LÄS MER: Medicinerad man lurades – fick fakturor på 10.000 kronor

Operatörerna tillbakavisar dock bilden av att man låtit en misskötsam återförsäljare fortsätta.

– Försäljning via återförsäljare har generellt en ganska låg andel missnöjda kunder. Men i detta fall har antalet missnöjda kunder ökat kraftigt på sistone, säger Jonas Hasselberg på Telia.

Även Telenor stoppar Dialect från att sälja bolagets abonnemang genom telefonförsäljning.

– SVT:s granskning har visat att det finns tydliga kvalitetsbrister i deras arbete, säger Christian Strömlid, marknadschef för Telenor Företag.

Han uppger att Telenor redan tidigare gjort begränsningar av Dialects säljupplägg, som ska ha begränsat antalet felaktiga försäljningar, men att man efter SVT:s granskning nu väljer att gå längre.

Dialects tillförordnade marknadsföringschef Gabriella Winnberg skriver i ett en kommentar till SVT:

– Det stämmer att Telia och Telenor har sagt upp avtalen som rör vår telesäljverksamhet, men vi har ett fortsatt samarbete i våra lokala företagscenters. Vi ser nu över vår verksamhet och lägger allt fokus på att förstärka vårt kvalitetsarbete.

Dialects butiksförsäljning påverkas inte av besluten.

LÄS MER: Småföretagare luras av Dialects säljare

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Telefonförsäljning

Mer i ämnet