Foto: Bernard Mikulic/SVT

Förlängde mobilabonnemanget – fick varor för 30.000 kronor

Uppdaterad
Publicerad

Tomas Hilding från Malmö ville förlänga sitt mobiltelefonabonnemang hos Telia och blev uppringd av en säljare från ett företag som heter Dialect. Två veckor senare dimper två stora paket ner hemma hos Tomas. Tillsammans med en räkning på över 30 000 kronor.

– Den 28 november så ringde en säljare och pratade så in i helvete om att han skulle göra det billigare för mig då att få bättre abonnemang. Det var nåt för jävligt vad han gick på, börjar Tomas Hilding historien.

TV: Se hela inslaget om köpet här

SVT granskar Dialect

Thomas ville bara förlänga sitt mobiltelefon-abonemang men säljaren från företaget Dialect, som bland annat säljer abonnemang åt Telia, var ihärdig och Tomas kunde inte stå emot.

– Det blev en inspelning och då var det massor av saker som jag skulle svara ja på eller säga nej till och jag sa väl ja till för många saker så att säga. Dagen efter så ringer det en annan säljare och hävdar att det blev nåt fel på den  första säljarens inspelning så han behövde ta om det här igen så då skulle vi göra samma sak igen. Och så gjordes det och spelades in då.

Två kartonger varor

Några veckor senare förstår Tomas vad som hänt.

– Dagen före julafton så ringer det på dörren och då kommer det två stora kartonger. Jag försökte då att ringa till Dialect för att höra vad är detta för något?

LÄS MER: 74-årige Bertil har 56 abonnemang

I paketen fanns två mindre surfplattor och en stor surfplatta, tre hörlurar, en massa billaddare till mobiltelefon och två abonnemang för mobilt bredband till laptop. Tomas äger inte ens en laptop. Och han har dessutom fått hela fem stora Bluetooth-högtalare. Han har totalt fått hem varor till ett ett värde av över 30 000 kronor. Thomas är 73 år och har kvar ett litet företag och pga att han är företagare så gäller inte ångerrätt via konsumentköplagen.

Foto: Bernard Mikulic

Vad har du för ansvar själv för att det har blivit så här då?

–  Det är klart att jag har ansvar. Det är ju så. Men det som är lurendrejeri- det är samtal nummer två. De använder metoder som folk egentligen inte förstår. Att de kan vara så j-a fräcka så att de gör på det här viset och sen inte erkänner att de har blåst mig, säger Tomas Hilding.

Vill inte intervjuas

Dialect ställer inte upp på nån intervju men meddelar via mail att ”Varje missnöjd kund är ett misslyckande. I vissa fall häver vi avtalen, i vissa fall söker vi kompromiss och i vissa fall hävdar vi vår rätt. Vi bedömer varje fall enskilt.”

Tomas Hilding har fått beskedet att han ska betala.

– De har ingen affärsmoral. De bara kör. Att lura någon är inte att göra en affär, avslutar Tomas Hilding.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar Dialect

Mer i ämnet