Totalt betalade det tyska riskkapitalbolaget Perusa en kvartsmiljard för telekoncernen Dialect. I stämningsansökan kräver man nu sammanlagt 88miljoner i återbetalning och skadestånd från en grupp tidigareägare.
Enligt stämningsansökan fördes Perusa bakom ljuset vidköpet. Dialects telefonförsäljning beskrevs som en mycket seriösverksamhet med hög kvalitet och god affärsetik. Men verkligheten visadesig vara en annan, med omfattande klagomål och aggressivmarknadsföring.
Dialect gjorde enligt stämningsansökan ibland”enorma påslag vid sin försäljning av hårdvara” och ”sålde mångafler abonnemang och hårdvaruenheter än vad kunderna kunde ha nyttaav”.
”Kan hitta fel i alla affärer”
I stämningen berättas om ett exempel där en person med en gravhörselskada lurats genom ett säljsamtal där ”inte ens ennormalhörande kan uppfatta vad Dialectsäljaren säger”.
I ettinternt mejl som bifogas stämningen skriver en reklamationsansvarigpå Dialect att ”Om vi ska vara uppriktiga så kan vi alltid hitta fel i allaaffärer vi gör om vi letar efter det, men det är inte mersäljarensroll att belysa dom felen för kund :)”.
Telefonförsäljningengenomsyrades enligt stämningsansökan av ”en osund företagskultursom bidrog till att Köparen inte fick kännedom om situationen itelefonförsäljningsbolagen förrän det var för sent”.
”Mycket svag stämningsansökan”
De stämda säljarna tillbakavisar kraven. Deras juridiska ombud Olle Flygt skriver till SVT att ”Stämningsansökan är mycket svag och besväras av en mängd felaktigheter – flera felaktiga påståenden görs mot bättre vetande. Det är ovanligt att man ser en så svag stämningsansökan i ett mål som gäller så pass mycket pengar. Att säljare inte deltagit i affärsverksamheten tar käranden ingen hänsyn till. Mina huvudmän är ledsna över hur illa verksamheten drivits sedan de nya ägarna tog över.”