Telefonförsäljningen genomsyrades enligt stämningsansökan av ”en osund företagskultur som bidrog till att Köparen inte fick kännedom om situationen i telefonförsäljningsbolagen förrän det var för sent”. Foto: TT/SVTVisa alla (5)
Visa alla (5)

Tidigare Dialect-ägare stäms för försäljning av ”värdelöst” bolag

Uppdaterad
Publicerad

När telekoncernen Dialect skulle säljas hette det att bolagets telefonförsäljning höll hög kvalitet. Men verkligheten var en annan och snart gick vinstmaskinen i baklås. Nu kräver Dialects ägare tillbaka miljoner för det enligt dem ”värdelösa” bolaget.

Totalt betalade det tyska riskkapitalbolaget Perusa en kvarts miljard för telekoncernen Dialect. I stämningsansökan kräver man nu sammanlagt 88 miljoner i återbetalning och skadestånd från en grupp tidigare ägare.

Enligt stämningsansökan fördes Perusa bakom ljuset vid köpet. Dialects telefonförsäljning beskrevs som en mycket seriös verksamhet med hög kvalitet och god affärsetik. Men verkligheten visade sig vara en annan, med omfattande klagomål och aggressiv marknadsföring.

Dialect gjorde enligt stämningsansökan ibland ”enorma påslag vid sin försäljning av hårdvara” och ”sålde många fler abonnemang och hårdvaruenheter än vad kunderna kunde ha nytta av”.

”Kan hitta fel i alla affärer”

I stämningen berättas om ett exempel där en person med en grav hörselskada lurats genom ett säljsamtal där ”inte ens en normalhörande kan uppfatta vad Dialectsäljaren säger”.

I ett internt mejl som bifogas stämningen skriver en reklamationsansvarig på Dialect att ”Om vi ska vara uppriktiga så kan vi alltid hitta fel i alla affärer vi gör om vi letar efter det, men det är inte mersäljarens roll att belysa dom felen för kund :)”.

Telefonförsäljningen genomsyrades enligt stämningsansökan av ”en osund företagskultur som bidrog till att Köparen inte fick kännedom om situationen i telefonförsäljningsbolagen förrän det var för sent”.

”Mycket svag stämningsansökan”

De stämda säljarna tillbakavisar kraven. Deras juridiska ombud Olle Flygt skriver till SVT att ”Stämningsansökan är mycket svag och besväras av en mängd felaktigheter – flera felaktiga påståenden görs mot bättre vetande. Det är ovanligt att man ser en så svag stämningsansökan i ett mål som gäller så pass mycket pengar. Att säljare inte deltagit i affärsverksamheten tar käranden ingen hänsyn till. Mina huvudmän är ledsna över hur illa verksamheten drivits sedan de nya ägarna tog över.”

Bakgrund: Dialects telefonförsäljning

Visa

SVT granskade i fjol hur Dialect lurat äldre företagare att köpa abonnemang och teknikprylar som de inte ville ha.

Dialects dåvarande vd intygade först att agerandete var ett beklagligt undantag, men SVT kunde visa flera exempel på liknande försäljningsmetoder.

Telia och Telenor bröt samarbetet med Dialect avseende telefonförsäljning, bolaget uteslöts ur branschorganisationen Kontakta och vd:n byttes ut.

I våras hotades Dialect av konkurs, och årsredovisningen för 2017 visar ett minusresultat på drygt 50 miljoner.

Dialect har tidigare uppgett att man genomfört ett omfattande förändringsarbete för att komma tillrätta med kvalitetsbristerna. I dag är telefonförsäljningen nedlagd, och i juni meddelade ägaren Perusa att man förstärker bolaget med 160 miljoner för att ge ”kraft att satsa framåt.”

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

SVT granskar Dialect

Mer i ämnet