Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med när SVT:s ekonomikommentator rensar i skafferiet och resonerar kring bojkotten av produkter med koppling till Ryssland. Foto: SVT

Vad ska jag göra med mitt ryska te?

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Allt fler hakar på bojkotten av Marabou. Det kan göra skillnad på marginalen, men är mest symbolpolitik för att kunna sova med gott samvete, menar SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén.

Alexander Norén

Ekonomikommentator

När kriget skapade en flyktingvåg släppte min vän Johan allt han hade byggt upp i sitt företag här hemma och drog till Ukraina för att starta hjälporganisation. Jag brukar tänka att det är tur att vi har företagare som använder sin förmåga att organisera och innovera till saker som är bra för samhället och inte bara för den egna resultaträkningen.

Jag brukar tänka att det minsta man kan göra är att stötta dem genom att köpa deras varor och tjänster. Rösta med fötterna. I det här fallet är det minsta man kan göra att sluta köpa en viss choklad. Med betoning på det minsta.

Hur stor nytta gör bojkott egentligen?

För hur stor nytta gör det egentligen? Problemet är inte att ryska konsumenter kan fortsätta köpa den fria världens kakor. Problemet är att den fria världen fortsätter köpa rysk gas. Visserligen betalar utländska företag skatt i Ryssland, men det bleknar i jämförelse med gaspengarna som blir till vapen.

Vill vi verkligen göra nytta som konsumenter ska vi spara vår upprördhet till när det blir kallt igen så att vi kan minska behovet av Putin-gas när vi ska värma europeiska hus och hålla i gång fabrikerna. Bojkotta choklad om du vill, men se för guds skull till att tilläggsisolera på vinden innan hösten är här!

Varför just Marabou?

Varför drabbas just Marabou på grund av sitt moderbolag Mondelez agerande? Det finns andra nationalklenoder i liknande läge. Visserligen var Volvo Cars tidigt ute att lämna Ryssland, men biltillverkarens storägare Geely säljer fortfarande bilar i Ryssland där man passat på att utöka sin marknadsandel när andra dragit sig tillbaka. 

Men det är ju ett större beslut att göra sig av med sin bil än att vägra äta en viss choklad. Kanske är mjölkchoklad för kriget vad plastsugrör är för klimatförändringarna? Att bojkotta det är ett enkelt sätt att ta ställning, utan någon större uppoffring. 

Lätt att bli hycklare

Det är lätt att bli en hycklare i bojkottbranschen. Livsmedelshandlarna som tagit bort Marabou, har de också tagit bort Mondelez O´Boy-pulver, Oreo-kakor och Philadelphia-ost? Vågar de ta bort allt från Rysslandskvarvarande jättarna Procter & Gamble och Unilever, som gör allt från Pampers blöjor till glass från GB? Har finansministern, som berättat att hon minsann köpte choklad av annat märke nyligen, vägrat bli skjutsad med regerings-Volvo:n? Säger man A får man också säga Ö. 

Annars blir det lika hycklande som Mondelez halvmesyr att försöka rädda situationen genom att knoppa av närvaron i Ryssland till ett eget bolag. Som om det skulle göra någon skillnad i sak. Lika veligt som Pernod Ricards hattande kring Absolut vodka. 

Vaska vodka lösningen?

Ska ni vara kvar i Ryssland, via skalbolag eller inte, våga lova att all vinst ska skänkas till humanitär hjälp i de krigsdrabbade områdena! Såsom livsmedelskedjan i Tallinn där jag såg en hylla full med rysk sprit, men med en skylt ”pengarna går till Ukraina”. Mycket smartare än att vaska vodkan. 

Vilket för mig till mitt ryska te jag ännu inte vågat bjuda på när jag har gäster hemma. Jag skulle kunna bränna det på Instagram och få likes. Men jag ska dricka det. Jag ska till och med njuta av det! För varje kopp ska jag nämligen ge ett bidrag till min väns hjälporganisation. 

Ingen kan göra allt. Vissa, som Johan, gör mer än andra. Men alla kan vi göra något. En kopp te i taget.

Azercay är ett märke med bas i Azerbajdzjan, men på förpackningens baksida framgår att teet i själva verket tillverkats i Ryssland. Foto: Alexander Norén

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.