Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Vägarna att se upp för i midsommartrafiken

Foto: TT

Efter en lastbilskrock på E4 är vägen avstängd i södergående riktning i höjd med Markaryd. Men inga köer rapporterades i landet under midsommarmorgonen. SVT har listat andra trafiktunga vägar under den populära högtiden.

Dagarna före, efter och under midsommarhelgen är några av de mest trafikerade dagarna om året på svenska vägar. 

– Det handlar om ett antal vägar som det är väldigt väldigt mycket mer trafik på. Man vill ta sig till Nynäshamnshållet, till Öland eller till andra populära midsommardestinationer, säger Bengt Olsson, presschef vid Trafikverket. 

Det är framförallt de större motorvägarna såsom E4, E18, E22 och E20 som väntas bli tungt trafikerade. Samma sak gäller för riksvägarna 70, 77, 69, 63, 40 och 11.

Vägarna att ta det extra försiktigt på när du kör på midsommar. Foto: SVT Design

Omledning efter lastbilskrock

När SVT Nyheter når Trafikverket klockan 9.30 på midsommarmorgonen uppger de att trafikläget för närvarande ser bra ut.

– Vi har inga köer någonstans i landet. Men det är ju tidigt ännu, det kan komma mer under dagen. Och framförallt under söndagen, när midsommarfirare åker hem igen, säger Ulrika Karlsson.

Under morgonen skedde en olycka vid trafikplats Kvibille i Halland, i riktning mot Göteborg, vilket skapade trafikstopp. Under stoppet leddes trafiken om via väg E6. Problemet var åtgärdat några timmar senare, och trafiken rullar nu åter.

Vid Markaryd är väg E4 fortfarande avstängd i södergående riktning efter en lastbilskrock som skedde under natten. Men omledningar sker längs med väg 517 och 520.

– Det finns så pass bra omledningar så det är inga stopp någonstans.

Vägen väntas öppnas igen vid lunchtid.

Trafiken mer intensiv på midsommar

Trafikverket har med hjälp av kameror, rapportering och mätningar en ganska god uppfattning om trafikläget på midsommar.

– Trafikintensiteten skiljer sig mycket åt mellan arbetsperioder och semesterperioder i Sverige.

Som mest intensiv väntas trafiken bli på torsdagen, dagen innan midsommarafton, och på midsommaraftonsmorgon. Ett intensivt trafikläge ökar riskerna för fler olyckor. Av den anledningen vill Trafikverket påminna om några grundregler innan du sätter dig bakom ratten.

  • Ta det lugnt 
  • Håll avstånden 
  • Var tydlig med vad du tänker göra – det underlättar för omgivningen 
  • Var utvilad och ta igen dig ordentligt efter midsommarfirandet 
  • Riskera inte att ta några dåliga beslut 
  • Välj mötesfria vägar så långt det är möjligt
  • Undvik rusningstrafik i den mån du kan
  • Ha tålamod
  • Håll dig informerad

För att öka framkomligheten, pausar Trafikverket många av myndighetens pågående vägarbeten under midsommar. Men i slutändan är det upp till den som kör, poängterar Bengt Olsson. 

Stillastående fordon – en ökad olycksrisk

En olycksdrabbad situation som enligt Trafikverket blivit allt vanligare på tungt trafikerade vägar, har att göra med stillastående fordon längs med vägkanten.

Bengt Olsson, Trafikverket

– Har du oturen att få motorstopp, var då snabb med varningsblinkers och ut med triangeln. Flytta dig från bilen om den står stillastående längs vägkanten. Det vi har sett tyvärr är att bilister inte riktigt är beredda på att det står en bil stilla längs med vägkanten.

Mer trafik – färre olyckor

Trafiken har under de senaste 10–15 åren ökat markant, framförallt till och från storstäderna. Samtidigt har trafikolyckorna minskat – även i helgtrafik. 

– Det sker olyckor, men allvarligheten i olyckan har minskat. Den största påverkan av säkerheten är hastigheten och det kan alla hjälpa till med. Man behöver inte trampa på gaspedalen för att komma fram, säger Bengt Olsson.  

Relaterat

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer