Här stoppas returmissbrukarna: ”Vissa blir jättearga”

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler e-handlare i modebranschen har börjat porta kunder som enligt företagen missbrukar möjligheten att returnera den köpta varan. På svenska modesajten Boozt har det fram tills i dag stoppats 19 000 kunder.

– Vi analyserade våra returer och såg att en väldigt stor andel kom från en väldigt liten andel av våra kunder, säger Sandra Gadd, finanschef.

Boozt har sedan drygt ett år tillbaka inrättat ett särskilt team som tittar närmare på kunder som har många returer. Av alla returer kommer 15 procent från personer som Boozt klassar som ”returmissbrukare” – företaget uppger att de sparat in 300 lastbilsturer på att porta dessa kunder.

Men returmissbrukarna är få. Enligt Boozt samt konkurrenterna Nelly och Bubbleroom handlar det om 0,4 procent eller färre av deras kunder. Och den vanliga konsumenten ska inte vara rädd för att blockas. Ett tillåtet shoppingbeteende kan enligt Boozt vara att du köper fyra klänningar till ett bröllop och lämnar tillbaka tre.

– Då har du 75-procentig returgrad, men det är inget konstigt med det, säger Sandra Gadd, finanschef på Boozt och fortsätter att beskriva shoppingbeteenden som de ser som problematiska:

– Om du köpt 30 likadana skor i samma storlek, och skickar tillbaka dem, och nästa vecka, samma sak. Det är ofta väldigt stora volymer.

”Bulimishopping”

Inget av företagen som SVT pratat med vet vad som är orsaken bakom de extrema returerna. De teorier som lyfts fram är smyganvändning av produkterna, att kunden vill ta ett foto för sociala medier eller att det kan ligga ett shoppingberoende bakom. Enligt terapeuten Patrik Wincent finns det just en typ av shoppingberoende som kan yttra sig i extrema returer.

– Bulimishopparen är den som köper en massa produkter, får kickar utav det och när de väl får den här produkten så kommer ångesten och skammen. Då vill man gärna returnera.

Returer också lönsamma

Företagen säger att de lyckas spara pengar när de portar rätt kunder, men det är en balansgång. Svensk forskning har visat att personer som skickar tillbaka mycket också ofta är väldigt lönsamma. Det säger Klas Hjort, lektor i förpackningslogistik vid Lunds universitet.

– Många tror att bra kunder är kunder som inte returnerar. Men kunder som vågar returnera köper från ett bredare produktsortiment, inte bara när de är helt säkra på sitt köp.

Hos Bubbleroom får kunder som ligger i gråzonen till att bli portade inte längre möjligheten att handla på faktura.

– Av de som returnerar mycket är det nästan uteslutande köp via kredit, för man vill inte ligga ute med de pengarna, säger Esko Österbacka, finanschef på Bubblerom.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.