Var tionde taxiförare har någon gång övervägt att byta yrke på grund av det hårda arbetsklimatet. Foto: Scanpix

Var tredje taxiförare har hotats

Publicerad

En av tre taxichaufförer har blivit utsatt för hot om våld. Det visar en ny rapport från fackförbundet Transport.

Transportarbetarförbundet har kartlagt arbetsklimatet för taxichaufförer i hela Sverige. Runt 1.000 förare har fått svara på enkätfrågor om sin arbetssituation. Rapporten, som kommer att offentliggöras de närmaste dagarna, visar på ett allt tuffare arbetsklimat för de anställda.

En av sex har någon gång upplevt våld på jobbet

I rapporten framgår att en av tre taxiförare har blivit utsatt för hot om våld. Och nästan var sjätte uppger att den någon gång har blivit misshandlad på jobbet. Studien visar även att var tionde förare någon gång övervägt att byta yrke på grund av det hårda arbetsklimatet.

– Det är anmärkningsvärt höga siffror. Man kan aldrig skydda sig från vansinnesdåd, men branschen måste diskutera hur man ska komma till rätta med arbetsmiljöproblematiken, säger Mattias Schulstad, den utredare på facket som genomfört undersökningen.

Många stressade på jobbet

Taxiförare är en utsatt grupp i arbetslivet, konstaterar Transport som pekar på stora problem även på andra områden.

Enligt rapporten upplever många förare stress på jobbet som konsekvens av att de är avlönade med så kallad procentlön. Det innebär att de endast får betalt när de har körningar. En följd av detta är att taxiförarna tvingas jobba väldigt långa pass, enligt Mattias Schulstad.

– Man jobbar väldigt mycket som taxiförare eftersom att man inte får betalt om man väntar. Det är bara att åka ut till Arlanda och se efter själv – i princip alla som står där är obetalda tills de får en körning, säger han.

Tjänar 108 kronor i timmen

I rapporten framgår att förarna i snitt arbetar 190 timmar per månad. Den genomsnittliga timlönen för taxichaufförer i Sverige är 108 kronor, en siffra som är betydligt lägre än för till exempel busschaufförer.

Ett annat problem är att taxiföretagen lovar allt kortare tider mellan körningar för att vinna offentliga upphandlingar. Då är det förarna som får ta smällen, enligt Mattias Schulstad.

– Det suger allt mer luft ur systemet. Förarna får väldigt kort tid att genomföra körningarna och hamnar ständigt efter i schemat, säger han.

Transport kräver nu lagändringar på flera punkter för att förbättra situationen för de anställda.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.