Enligt patientsäkerhetslagen är vårdgivaren även skyldig att anmäla till IVO om man befarar att legitimerad sjukvårdspersonal kan utgöra en fara för patientsäkerheten. Foto: TT

Vårdgivare kontrollerar inte inhyrd vårdpersonal

Uppdaterad
Publicerad

Många vårdgivare struntar i att själva kontrollera vårdpersonal innan den hyrs in, trots att Inspektionen för vård och omsorg rekommenderar det. SVT Nyheters granskning visar också att bristande kompetenskontroller i flera fall har lett till att patienter råkat illa ut.

Det finns inga formella krav på en vårdgivare att själv ta referenser och kontrollera inhyrd personal innan den tas in i verksamheten. Vårdgivaren har däremot det yttersta ansvaret för den vård som patienten får. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) anser att vårdgivaren bör göra egna kontroller även av personer som hyrs in via ett externt bolag.

– Vi rekommenderar att man ringer till föregående arbetsplatser för att kontrollera att allt har fungerat bra, säger Karin Dahlberg, inspektör på IVO avdelning mitt.

Inhyrd personal i vården

Trots det så struntar många vårdgivare i att själva kolla upp vårdpersonal som de hyr in. I vår granskning av IVO-beslut har vi hittat flera fall där vårdgivaren först efter att ha upptäckt att inhyrd personal saknade önskvärda kompetenser, skrivit att man kommer börja göra egna kontroller innan någon hyrs in.

LÄS MER: Trots kritik och konflikter kunde hyrläkaren jobba vidare

Branschen: hyrbolagens kontroller räcker

Från branschens sida tycker man att den sortens kontroller är överflödiga, eftersom det finns avtal mellan vårdgivaren och bemanningsföretagen som ställer krav på att företagen levererar rätt sorts vårdpersonal.

– Det är ett resursslöseri för hårt arbetande personal i olika landsting. När man gör en upphandling så ställer man olika krav på leverantören, och om man följer villkoren i avtalet så ska man få personal med rätt kompetens, säger Eva Domanders, styrelseledamot i bransch- och arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen, som ingår i Almega.

Bristande kompetens patientrisk

I vår granskning har vi hittat ett 70-tal fall där systemet med inhyrd vårdpersonal har lett till att patienter har, eller hade kunnat, råka illa ut i vården. Av dessa rör 17 ärenden bristande kompetens. Det är fall där IVO eller vårdgivaren själv anger fel eller bristande kompetens som en orsak till en patientrisk.

LÄS MER: SVT Nyheters granskning visar på patientrisker

Trots det tycker inte Eva Domanders, som också är vd för ett av Sveriges största vårdbemanningsföretag, Rent a doctor, att bristande kompetens hos inhyrd vårdpersonal är ett utbrett problem.

– Min bedömning generellt är att det här inte är ett stort problem. Det har hänt i enstaka fall och det är alltid beklagligt när det händer.

Anmäler inte patientfarlig vårdpersonal

Enligt patientsäkerhetslagen är vårdgivaren även skyldig att anmäla till IVO om man befarar att legitimerad sjukvårdspersonal kan utgöra en fara för patientsäkerheten. Skyldigheten att anmäla omfattar all personal som finns eller har funnits i verksamheten, även personer som är anställda via ett externt bolag.

Karin Dahlberg på IVO säger att många vårdgivare är dåliga på att anmäla just inhyrd vårdpersonal.

– Det man ofta gör är att man avslutar anställningen och rapporterar till hyrbolaget att man inte vill ha den aktuella läkaren eller sjuksköterskan mer.

Men det räcker inte?

– Nej, inte om man tror att personen kan utgöra en fara för patientsäkerheten. Om man inte anmäler till IVO kan det dessutom innebära att personen har gått vidare till en annan vårdgivare.

SVT granskar just nu systemet med inhyrd personal i vården. Tipsa oss och diskutera #hyrnotan i sociala medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Inhyrd personal i vården

Mer i ämnet