Varor för 192 miljarder på Blocket

Uppdaterad
Publicerad

Svenskarna annonserade ut begagnade varor på Blocket för 192 miljarder kronor under 2009, enligt sajtens egen årsstatistik.

Det är minskning med 0,7 procent jämfört med 2008. Förklaringen, enligt marknadschef Anna Björklund, är framför allt minskad bilförsäljning under lågkonjunkturen.

Samtidigt ökar andra kategorier stark enligt Blocket, särskilt möbler och heminredning, kläder och barnartiklar.

Antalet annonser ökade också, upp 9 procent jämfört med 2008, skriver Blocket och hänvisar till en undersökning från Synovate från november 2009. Enligt denna har nästan sju av tio svenskar någon gång sålt eller köpt någonting på Blocket, som startade 1996.

En femtedel av alla varor som annonseras ut säljs inom ett dygn, enligt sajten. Blocket säger sig vara Sveriges tredje största sajt med över 3 miljoner unika besökare per vecka.

Enkelt att sälja/köpa

Man skulle kunna anta att det är de dåliga tiderna som tvingar svenskarna att sälja sina prylar och det stämmer, men bara till viss del. I Blockets användarundersökningar är bilden klar, enligt marknadschefen Anna Björklund.

-Det främsta orsaken är framför allt att folk upptäckt hur enkelt det är att köpa och sälja begagnat. Det är också mer accepterat i samhället. Ett tredje skäl är miljömedvetenheten och först därefter kommer det ekonomiska argumentet.

-Självklart är det säkert många som säljer mer i dag för att de har mindre pengar att röra sig med, men det är inte det främsta skälet, säger Anna Björklund.

Barnkläder

På auktionssajten Tradera låter det ungefär likadant. Sälj- och marknadschefen Thomas Areskoug kan av börstekniska skäl inte avslöja några siffror (Tradera ägs av amerikanska börsnoterade Ebay),

-Vår verksamhet verkar vara helt oberörd av konjunkturen och det beror säkert på att vi är en andrahandsmarknad. Om du inte har råd att köpa något nytt så säljer du lite grejor och köper något nytt begagnat. Det gäller till exempel barnkläder som ökat enormt mycket.

Hjärtligt bemötande

En stor förändring är att företag i allt större utsträckning säljer via Tradera.

-Förr var attityden ”vi säljer så det räcker och vi vill inte ha våra produkter på Tradera”. Nu sitter alla företag med stora lager av produkter som de inte fått sålt. Så när vi ringer nu så blir det ett helt annat och mycket mer hjärtligt bemötande, säger Thomas Areskoug.

TT

Säljsajterna 2009

• Enligt en marknadsundersökning har 85 procent av svenskarna någon gång besökt Blocket. 67 procent har köpt eller sålt något på sajten.

• Det som sålde snabbast på Blocket förra året var kategorierna Tv-spel, Bilstereo och Datortillbehör och program.

• Det som ökade mest på Tradera 2009 var Kläder, Smycken och ädelstenar och Hem och hushåll. Minsta ökningarna hade Samlarsaker, Bygg och verktyg och Fordon.

Källor: Blocket och Tradera (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.