Principen är inte så allmänt känd, men inte heller ny.
-I Italien och Frankrike har man haft bussar och lastbilar som gått på den här typen av bränsle, säger doktorand Anna Lif, som lägger fram sin avhandling på fredagen.
Finfördelat vatten krävs
När bränslet hettas upp i motorns cylindrar, exploderar de små vattendropparna.
-Det ger en bättre blandning av diesel och luft, vilket leder till att dieseln brinner mera effektivt och utsläppet av sot minskar, förklarar Lif.
Men vattnet måste vara finfördelat. Annars lägger det sig som ett skikt under dieseln och hotar att förstöra motorn. Anna Lif använder tensider, det vill säga ämnen som sänker vattnets ytspänning. Några sådana finns i naturen. Andra är konstgjorda, i vissa fall av förnybar råvara.
)90-procentig minskning av sot
Lifs forskning visar att sotutsläppen minskar med uppåt 90 procent om det finns vattendroppar i dieseln.
-Men intresset är svagt inom EU, eftersom diesel inte räknas som ett förnybart bränsle, tillägger Anna Lif.
Hon anser att blandningen bör göras av oljebolagen.
TT
Diesel
Diesel framställs, liksom bensin, genom destillation av råolja.
Dieselmotorer är mer energieffektiva än bensinmotorer, men ger höga utsläpp av sotpartiklar och kväveoxider.
Utsläppen har på senare år kunnat minskas med hjälp av partikelfilter och avgaskatalysatorer.
Biodiesel tillverkas av oljor från växter som raps, sojaböna eller solros.
Källa: Plast- och kemiföretagen, NE (TT)