Vattenfall lovar – Sex timmars elavbrott ger ersättning

Uppdaterad
Publicerad

Vattenfall ska bli snällare mot sina kunder.

Den statliga energijätten vill ”sätta ny standard för elnätsbranschen”.

Vattenfall lovar nu att bland annat betala ersättning redan efter sex timmars elavbrott i stället för de lagstadgade tolv timmarna.

Vattenfalls kunder slipper också betala abonnemangsavgiften om elleveransen är för dålig och förbättrar också villkoren för ersättning av trasig elutrustning.

”Vi är självklart inte nöjda med de långa, upprepade avbrott som drabbade Dalsland och norra Sverige under julhelgerna. Men efter den 31 mars får kunder kompensation innan vi hunnit förbättra elnäten i avbrottsdrabbade områden”, skriver Annika Viklund, lokalnätschef på Vattenfall Eldistribution i ett pressmeddelande.

Missad fakturering efterskänks

Vattenfall lovar också de kunder som haft fler än fem strömavbrott på en månad att de inte behöver betala abonnemangsavgiften för den perioden.

Om Vattenfall missat att fakturera avgifter som är äldre än ett år -för företag tre år – så behöver kunden inte betala dem.

Och vill man byta elleverantör ska Vattenfall snabbt hjälpa till med det. Vid försening betalar Vattenfall 300 kronor i ersättning.

Vattenfall lovar också att investera i modern teknik och utveckla elnätet, en förutsättning för att kunna både transportera och ta emot lokalt producerad energi.

Kan vara unikt

Vattenfall Eldistributions löfte om ersättning redan efter ett sex timmar långt elavbrott kan vara unikt i branschen.

-Jag känner inte till någon annan i branschen som ger ersättning redan efter sex timmar, säger Anders Richert på branschorganisationen Svensk Energi.

De andra delarna av löfteskatalogen kan finnas även hos andra eldistributörer även om det inte utformats på det sätt som Vattenfall nu gör, menar Richert.

-Vi har ju 170 elnätsföretag så det finns många olika varianter. Till exempel finns det flera som ger ersättning om anslutning till nätet försenas eller om man inte agerar tillräckligt snabbt.

Fortum vill förhindra avbrott

På Fortum, en annan storspelare i elbranschen, säger Sanna Holmqvist, ansvarig för konsumentmarknaden, att de ständigt jobbar med att ge kunderna bättre service men att man inte kommer att komma med samma löften som Vattenfall.

-Vårt fokus är att förhindra avbrott. Vi har fått ned antalet elavbrott med 50 procent sedan 2002.

-Vår ambition är att det ska bli rätt från början.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.