Under drygt sju månader ska regeringens förslag om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i Sverige utredas. Om allt går i lås kommer det nya systemet att börja gälla år 2022.
Helena Leufstadius är vd för bransch- och intresseorganisationen Svensk kollektivtrafik.
Vilka fördelar ser ni med ett nationellt biljettsystem?
– Det viktigaste är att man ska kunna söka information om en resa, köpa biljett och kombinera trafikslag på ett enkelt och tillgängligt sätt. Allt det tillsammans ska bidra till att kollektivtrafiken blir det naturliga valet. Där kan ett biljettsystem vara en pusselbit, säger Helena Leufstadius.
Hoppas på regler för åldersgränser
Samtidigt hävdar hon att över 60 procent av alla resor i dag i Sverige sker inom storstadsområdena, där liknande system redan finns på plats.
– Därför är det viktigt att förslaget som kommer inte förstör det som tidigare har gjorts, utan snarare fortsätter med det samarbete och de standarder som tagits fram, säger Helena Leufstadius.
Regeringen meddelade under fredagens presskonferens att det inte blir någon gemensam prissättning för kollektivtrafiken över Sverige, då det kommunala självstyret med regional prissättning sätter stopp för det.
Däremot hoppas Helena Leufstadius att man ser över andra regler – så som resenärkategorier och rabattsystem. Det är något som branschen har misslyckats med hittills, menar hon, och måste redas ut om man ska införa ett nationellt biljettsystem.
– Att vi kan få hjälp med att enas och harmonisera de övriga delarna i ett prissättningssystem, till exempel kring regler för vilka åldergränser vi ska ha för en ungdomsbiljett, det tror jag kan bli väldigt bra, avslutar hon.