Paret Silvfernagels osannolika historia började när de skulle flytta till ett större boende. Som för många andra bostadssäljare var det bråttom: På bara två månader behövde paret sälja lägenheten i Huddinge, innan det var dags att flytta.
Men en dag upptäcker de en tunn spricka i duschkaklet. Paret blir oroliga och anlitar ett fuktbesiktningsföretag.
Rekommenderar rivning
– Besiktningsmannen sa att det inte spelade någon roll om det var nyduschat. Men sen började han oja sig och sa att det var väldigt höga fukthalter. Då började man bli orolig, säger Henrik till Plusredaktionen.
Kort efter besöket skickar besiktningsmannen över protokollet. I protokollet stod det klart och tydligt:
“Kakel och klinker bör rivas inom markerade områden.”
Henrik och Emelie förstår snabbt att eftersom tätskiktet förstörs så kan de behöva göra om hela badrummet.
Skickade fel protokoll
Under tiden har det blivit dags för budgivning av lägenheten. Mäklaren råder paret att ringa upp alla potentiella budgivare och skriva in en klausul i köpekontraktet. I klausulen står det att badrummet ska fuktsaneras – alltså rivas upp, torkas ut och sen återställa till sitt ursprungliga skick.
Inför att köparna ska underteckna kontraktet så kontaktar familjen den ansvarige teknikern på besiktningsföretaget igen för att kolla några detaljer. När Henrik frågar om något från protokollet blir det tyst i luren.
– Då säger han att han skickat fel protokoll och att vi inte ska behöva göra något med badrummet, säger Henrik.
Ingen fuktskada
Paret Silfvernagel får en chock. Köparna vill inte släppa klausulen och familjen har inte tid att göra om hela visnings- och budgivningsprocessen innan de ska flytta. Och de kan inte heller stå med två boenden som kostar pengar.
Så familjen följer klausulen i köpekontraktet och river de delar av badrummet som besiktningsföretaget rekommenderade, vilket också innebär att hela badrummet måste rivas då tätskiktet inte gick att skydda.
Badrummet återställs till exakt samma standard som innan. Vid fuktsaneringen av badrummet anlitas även en fukttekniker från ett annat företag som då kunde konstatera att badrummet inte var fuktskadat.
Medger fel – men ersätter inte
Företaget som genomförde besiktningen medger att ärendet inte hanterats perfekt från deras sida, men anser samtidigt att familjen inte har rätt till ersättning. Endast om paret lovar att inte prata med Plus kan de tänka sig att betala, men det hade Henrik och Emelie då redan gjort.
– Vi har renoverat ett badrum för drygt 130 000 kronor helt i onödan på grund av ett felskickat protokoll. Man blir ju förbannad, säger Henrik.
Har du också fått problem med din bostad? Kontakta Plusredaktionen!