Pojkar får oftare beröm för vad de gör än flickor. Foto: Scanpix

Viktigt hur beröm ges till små barn

Uppdaterad
Publicerad

Forskare har nu vetenskapligt belagt att det är viktigt för barnens utveckling hur föräldrarna formulerar sitt beröm.

Forskare vid Stanfords och Chicagos universitet har följt och videodokumenterat drygt 50 amerikanska barnfamiljer under fem års tid och kan nu belägga att det sätt på vilket barnet får beröm är viktigt för utvecklingen.

Forskarna har framför allt studerat två sorters beröm som de ett till tre år gamla barnen fick av sina föräldrar. Den ena sorten är beröm för vad barnet gjort  – ”Vad bra du jobbat”. Den andra sortens beröm handlar om hur barnet är – ”Vad duktig du är”.

Det forskarna nu kan visa med exempel ur vanliga amerikaners liv är att de barn som fått den första typen av beröm fem år senare i livet i högre grad är mer inriktade på att ta på sig svåra uppgifter och oftare ser sig själva som att de kan förändras.

Olika förväntningar

De amerikanska forskarna pekar också på att pojkarnas beröm till en fjärdedel var beröm för vad de gjorde. För flickorna var andelen en tiondedel. 

– Det här medförde att pojkarna i studien i högre grad hade en tro på att de kunde förändras, säger Martin Forster som är psykolog och forskare vid Karolinska Institutet. Flickorna däremot hade en mer fastlåst bild av sig själva.

Martin Forster berättar att även tidigare forskning tyder på att föräldrar uppmuntrar sina pojkar och flickor olika utifrån könsroller och förväntningar.

– Den klassiska flickrollen är den duktiga flickan som ska anstränga sig, säger Martin Forster. Däremot är hon kanske inte lika talangfull som den lata pojken. Han kan blomma ut om han bara anstränger sig lite mer. Men man har också sett att det här är attityder som går att förändra, avslutar Martin Forster.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer