Miljöteknikföretaget Karma ska inom kort lansera sin app mot matsvinn i fler länder i Europa. Foto: Karma

Kunder och startups vill minska matsvinnet

Uppdaterad
Publicerad

En tredjedel av all mat slängs. Frågan engagerar och det finns många lokala och ideella initiativ där man samlar in överbliven mat och skänker eller säljer till lägre priser. Flera svenska företag ligger långt framme med digitala lösningar för att både konsumenter och matproducenter ska kunna minska sitt matsvinn.

En digital tjänst som väckt stor uppmärksamhet är Karma. I en app får du förslag på mat som restauranger, kaféer och butiker vill sälja billigare eftersom bäst-före-datum närmar sig. Man bokar, betalar via appen och hämtar sin maträtt.

Även matvarukedjor

– En tredjedel av all mat slängs, det är ett oerhört slöseri och förödande för miljön. Vi jobbar tillsammans med restauranger och kaféer och vi hjälper även de stora matvarukedjorna att minska sitt matsvinn, säger Elsa Bernadotte, en av grundarna av Karma.

Företaget har etablerat sig i Sverige och i London och man vill expandera till fler länder inom kort. Enligt bolaget har man 350 000 användare och 1500 anslutna butiker och restauranger.

Elsa Bernadotte är medgrundare av företaget Karma. Det är en app där bland annat restauranger säljer utgående mat billigare. Foto: Karma

Billigare torrvaror

Ett annat initiativ är Matsmart, en onlinebutik där man till lägre priser säljer torrvaror som producenterna inte lyckas bli av med.

– Butikerna vill ofta testa nya produkter som inte alltid blir en succé och ibland ligger bäst-föredatumet för nära i tiden för att kunna säljas till de större kedjorna. Förr slängdes en stor del av varorna. Nu räddas maten av våra kunder, säger Ulf Skagerström, en av grundarna av Matsmart.

Företaget säger sig ha ”räddat” 2022 ton mat under förra året. De har expanderat till Norge och testar nu även den finska marknaden.

Digitalt verktyg

Whywaste är en annan svensk startup som fokuserar på att hjälpa butikerna att ha bättre koll på varornas hållbarhet. Whywaste har utvecklat ett digitalt verktyg som sparar tid och ger överblick. De siktar även på marknader i Europa och USA.

– Butikerna vill minska sitt svinn men har tusentals produkter att hålla koll på. De behöver bra effektiva rutiner med modern teknik, säger Martin Grådal, en av företagets grundare.

– Matsvinnet är en stor miljöbov. Efter den här sommaren har ännu fler sett att klimatet förändrats och då vill man inte slänga fullt ätlig mat, säger Martin Grådal, till SVT Nyheter.

Stadsmissionen driver en butik med överbliven mat där människor med låga inkomster får handla billig mat. Foto: TT/Malin Hoelstad

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.