Vinterdäck en färskvara

Uppdaterad
Publicerad

Varje år är det likadant. Den första halkan slår till, och många bilister kör av på mer eller mindre slitna sommardäck. Och varje år kommer experterna med sina råd, tips och förmaningar. Som vi lyssnar till i varierande grad.

Den första och viktigaste förmaningen är: Sätt på vinterdäcken.

Dubbat eller odubbat – det ÄR skillnad på sommar- och vinterdäcken.

Ha vinterdäcken på

Noga taget är experternas tips att vi redan bör ha vinterdäcken på när kylan slår till.

Men det är också viktigt att ha rätt däck – och inte för gamla.

Ett test i tidningen Motorföraren visar att gamla däck snabbt tappar i bromsförmåga.

22 meter

Ett åtta år gammalt begagnat dubbdäck visade sig i tidningens test ha 22 meter längre bromsstärcka än testets bästa däck, när bilen bromsades från 60 km/tim till stillastående.

-Däck är en färskvara, somsnabbt försämras med stigande ålder, konstaterar Motorförarens däckexpert Hasse Britth.

Slitet

Det är självfallet viktigt att däcken inte är för slitna, något som det ofta syndas mot.

Däckrazzior som polisen genomförde 2007 visade att var fjärde bil har nerslitna däck utan att föraren vet om det.

5,3 procent av alla undersökta bilar hade minst ett däck som var olagligt, dvs under 1,6 mm i mönsterdjup.

Torbjörn Jacobsson

Tio tips inför däcksbytet

1. Låt montera vinterdäcken i tid. När den första halkan kommer bör vinterdäcken redan sitta på bilen. En bra tumregel är att montera vinterdäcken när temperaturen går under +5°C.

2. Håll rent vid däckbytet. Hjulbultar samt ytor mellan fälg och bil ska alltid vara absolut rena.

3. Efterdra hjulbultarna. Hjulbultarna bör alltid efterdras, fem till tio mil efter däckbytet.

4. Välj rätt vinterdäck för dina behov och anpassa körningen efter väglaget. Det går inte att tillverka ett vinterdäck som är bäst på allt. Därför finns det tre typer av vinterdäck: dubbade, dubbfria för nordiska förhållanden och dubbfria för kontinentala förhållanden. Alla tre typerna av vinterdäck är bra alternativ på vintern, men lite olika optimerade.

5. Kör inte på för slitna däck.

Krav på minst 3 mm mönsterdjup gäller på däck som används vid vinterväglag under perioden 1 december?31 mars. Ur trafiksäkerhetssynpunkt rekommenderas minst 5 mm mönsterdjup vid vinterväglag.

6. Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad ska alltid däcken med bäst grepp sitta bak på bilen, annars ökar risken att få sladd och därmed att bilens mer oskyddade sida träffas vid en kollision med mötande fordon eller fast föremål. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.

7. Håll koll på lufttrycket. För lågt lufttryck gör att däcken slits ut i förtid, ökar bränsleförbrukningen och kan göra så att bilen blir svår att hantera i en kritisk situation. Mät lufttrycket på kalla däck och minst varje månad. Öka gärna lufttrycket med 20 kPa (0,2 bar) vintertid.

8. Det finns inga året-runt-däck. Vinterdäck definieras enligt Vägver­ket som ”däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ?Mud and Snow?”. Så kallade året-runt-däck har egenskaper som utgör en kompromiss mellan kraven sommar- och vintertid och även om de är märkta M+S betraktas de inte som vinterdäck. Lista på vinterdäck enligt Vägverkets definition finns i däckhandeln samt på www.dackinfo.se och www.stro.se.

9. Planera för nästa däckbyte. Kkolla skicket på däcken. Vet du i vilket skick däcken är kommer det inte som en överraskning om däcken är slitna, när du ska byta tillbaka till sommardäck.

10. Lagra däcken rätt. När däck lagras mörkt och utan att utsättas för hög värme är åldringen i gummit marginell. Förhindra också kontakt med bensin, olja, fett, lösningsmedel eller ozon (ozon kan bildas av elektriska verktyg, svetsljus, batteriladdare etc). Ett korrekt lagrat däck visar väldigt lite eller ingen försämring i greppet. Åldringen sker huvud­sakligen när däcken används genom rörelser och värmeuppbyggnad i däcken, regn, solljus och givetvis också slitage.

Källa: Däcksbranschens informationsråd

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.