Vintern är här – ska dubbdäcken fram?

Uppdaterad
Publicerad

Vintern har tagit ett järngrepp om hela landet och nu är frågan dubbdäck eller vinterdäck? Tidigare var dubbdäck vid vinterväglag en självklarhet för många, men nu ställs trafiksäkerheten mot miljön.

Flera kommuner förbjuder däck med dubbar, åtminstone på vissa vägar, och Vägverket uppmanar bilisterna att nöja sig med vanliga vinterdäck.

De som är emot dubbdäck menar bland annat att en minskad dubbdäcksanvändning bidrar till att få ner de inandningsbara partiklarna i luften som dubbdäck river upp och som är farliga för hälsan. Enligt till exempel SMHI visar ny forskning att det blir luftkvaliteten blir bättre med färre dubbdäck.

Argumentet mot ett förbud av dubbdäck är att risken för olyckor ökar.

Ett 20-tal kommuner i landet överväger att införa ett förbud mot dubbdäck på vissa vägar eller områden. Det visar en undersökning som SVT gjorde för en tid sedan.

En av dom större däckservicekedjorna i landet har inte fått så stor efterfrågan på dubbfriadäck i Stockholmsområdet som man hade räknat med, trots förbudet mot dubbdäck på Hornsgatan i centrala Stockholm.

I Norra Sverige kör ungefär nio av tio med dubbdäck på bilen, medan en lika stor del kör utan dubbar i södra Sverige.

Malin Näfver

Kommuner som överväger förbud mot dubbdäck

Göteborg, Haninge, Jönköping, Karlstad, Kil, Kungsbacka, Leksand, Linköping, Norrköping, Sigtuna, Stockholm, Sundsvall, Tranås, Uppvidinge, Vellinge, Ystad och Åsele.

I följande kommuner vill den politiskt ansvarige ha ett förbud, men där har kommunen ännu inte aktualiserat frågan: Knivsta, Lidingö, Nora, Trelleborg, Uddevalla och Växjö.

Av landets 290 kommuner har 234 svarat på Rapports frågor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.