Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se videon för en genomgång av de svenska partiernas Tiktok-försök. Foto: SVT/Pexels/Faksimil

Så ser det ut när svenska riksdagspartierna försöker sig på Tiktok

Uppdaterad
Publicerad

Nära hälften av 00-talisterna är på Tiktok dagligen, och många av de unga användarna hämtar också sin politiska information därifrån, enligt Internetstiftelsen. Men har de svenska politikerna följt efter, på jakt efter förstagångsväljarnas uppmärksamhet? Eller håller de sig på de trygga, välbekanta – och äldre – sociala medier-plattformarna?

Att den kinesiska sociala medier-plattformen Tiktok är mycket populär bland svenska ungdomar slår Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet 2021” fast.

Tiktok används mest av personer födda på 00-talet, enligt rapporten, och det är i denna kategori som de för partierna högintressanta förstagångsväljarna finns.

Förstagångsväljare som SVT tidigare har pratat med anser att höstens tre val – till riksdag, region och kommun – är ”viktigare än någonsin” och lyfter fram kriget i Ukraina och den tidigare regeringskrisen.

Men finns riksdagspartierna på samma sociala plattformar som dessa väljare? Och vilka budskap används i så fall för att få fast dem på fiskekroken och dra dem till valstugorna i höst?

Se vår genomgång av de svenska riksdagspartiernas Tiktok-försök i videon ovan!

SVT Nyheter har sökt Moderaterna för en kommentar.

I ”virala valet” kommer vi att bevaka det som sker i sociala medier innan, under och efter valet 2022.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

virala valet 2022

Mer i ämnet