Volvos historia – år för år

Uppdaterad
Publicerad

Från att ha varit en del av kullagertillverkaren SKF till att bli en del av kinesiska fordonstillverkaren Geely. Här är Volvos historia i årtal.

1927 Serietillverkning av den första Volvobilen, Jakob, som en del av SKF.

1935 Volvo börsnoteras.

1955 Export till USA startar.

1964 Invigning av Torslandaverken.

1965 Fabriken i belgiska Gent öppnas.

1971 Pehr G Gyllenhammar blir ny vd och koncernchef.

1977 Förslaget om samgående med Saab-Scania faller.

1978 Volvo Personvagnar AB bildas. Förslaget till samarbetsavtal med Norge förkastas.

1988 Fabriken i Uddevalla står klar.

1990 Volvo och Renault inleder allians för att gå samman.

1993 Samarbetet med Renault avbryts.

1993 Uddevallafabriken stängs.

1994 Kalmarverken stängs efter 20 år.

1997 Leif Johansson blir vd i AB Volvo.

1999 Volvo PV köps av Ford för 50 miljarder kronor. Övriga delar, som bussar och lastbilar, blir kvar i AB Volvo.

2003 Bolag ihop med italienska Pininfarina för att bygga C 70 i Uddevalla.

2007Ford gör en strategisk översyn. Slutsatsen: Volvo PV ska inte säljas.

2008 Katastrofresultat, motsvarande 11 miljarder kronor i förlust för Volvo PV. Värsta varslet i företagets historia läggs. Personalen minskar med cirka 6.000 inklusive konsulter. Ford sätter ut Volvo PV till försäljning.

2009 Geely utses till huvudkandidat.

2010 Ford säljer Volvo PV till kinesiska Geely.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.