Volvos vd: ”Vi tjänar mer pengar på SUV:arna”

Uppdaterad
Publicerad

Volvos vd Håkan Samuelsson är tydlig med att kunderna vill ha stora bilar och SUV:ar, och att stora bilar ger bättre marginaler och lönsamhet för Volvo idag. Han tycker att Volvo har ett samhällsansvar i vilket utbud bilar man erbjuder.

Volvo säljer 60 procent SUV:ar, och i somras upphörde tillverkningen av den mindre V40. Volvo har blivit det tyngsta bilmärket i Europa med störst ökning av utsläpp.

Håkan Samuelsson ser ett problem i att de flesta bilar Volvo säljer i dag är stora tunga bilar med förbränningsmotorer, vilket han själv menar inte är hållbart. Men på sikt är det el som gäller för Volvo.

Fakta: Volvobilars vikt

På 1970-talet vägde den tyngsta Volvo-kombin, 245, drygt 1 400 kilo.

745 vägde från 1 330 kilo.

V70 vägde från 1 400 till 1 650 med större motorer.

V90 väger i dag från 1 800, laddhybriderna 2 100.

Största SUV:en XC90 väger 1 900 kilo – de flesta modeller i dag en bit över 2 ton, och laddhybriderna ca 2 300 kilo.

Enligt Volvo är det förutom storleken också modern säkerhetsutrustning som väger mer i dag.

Nya bilar som såldes i EU 2018 gav totalt 2 gram mer utsläpp än året innan från 118-120 gram per kilometer.

Volvos bilar som såldes i EU ökade sina utsläpp med 8 gram från 125-133 gram, enligt ICCT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimatkrisen

Mer i ämnet