Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Se vad Konsumentverket tycker om företagets långa bindingstider. Foto: SVT/TT

Allt fler klagar på kosttillskottsföretaget – trots bakläxa från Konsumentverket

Uppdaterad
Publicerad

Vitalplus, som säljer prenumerationer på kosttillskott, är ett av årets mest anmälda företag till Konsumentverket. Detta trots att myndigheten redan förra året uppmärksammade företaget på kritiken.

Under Plusredaktionens granskning av telefonförsäljning har många hört av sig om Vitalplus. De upprörda kunderna berättar att de dragits in i tvåårsavtal för flera tusen kronor, som de inte alls velat ingå.

När Plus undersöker företaget närmare visar det sig att Konsumentverket fått in nästan 300 anmälningar om Vitalplus sedan 2016, och att anmälningstakten har ökat kraftigt under 2020.

Anmälarna beskriver bland annat att de inte förstått att det handlat om långa abonnemang. De har istället upplevt att de erbjudits gratisprover eller fått besked om att de vunnit en tävling. Dessutom vittnar flera personer om att de uppmanats att signera avtalen under pågående samtal, vilket inte är tillåtet.

Ingen bättring

Redan i december 2019 uppmärksammade Konsumentverket företaget på kundernas missnöje. Då svarade företaget så här:

”[Vi] vill givetvis att kunderna ska känna sig nöjda och inte känna sig vilseledda. Finns det saker som ska ändras så gör vi det för att få det så tydligt vi kan.”

Men någon förbättring verkar alltså inte ha skett, för trots detta har företaget redan anmälts lika många gånger under 2020, som under hela perioden 2016-2019.
 
– Det är beklagligt. Konsumentverket ser allvarligt på omfattningen av de inkomna anmälningarna och på överträdelserna i sig, säger Johanna Nyblom, processråd på Konsumentverket.

Enligt Vitalplus tas kritiken på största allvar och företaget uppger att man arbetar löpande med att öka kundnöjdheten.

Kan hamna i domstol

Företaget granskas nu vidare av Konsumentombudsmannen (KO).

– KO utreder nu huruvida det är lämpligt att ansöka om stämning i domstol och på så sätt kunna få ett stopp på överträdelserna, säger Johanna Nyblom.

Känner du dig lurad av en telefonförsäljare? Kontakta Plus! Foto: Matilda Sandberg/SVT

Här kan du följa den pågående granskningen – och lämna ditt tips

Vitalplus 

Visa

Företaget Tradecom Scandinavia AB säljer Omega 3 och vitaminer under namnet Vitalplus. Fler och fler konsumenter har valt att anmäla företaget till Konsumentverket:

2016: 2 
2017: 6 
2018: 41 
2019: 100 
2020: 150 (1 januari – 25 september)

Källa: Konsumentverket 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar telefonförsäljning

Mer i ämnet