Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Anna Godin fick bleka ärr efter en misslyckad ögonbrynstatuering som var tänkt att färga ögonbrynen mörkare. I Plus berättar Anna sin historia. Foto: SVT

Anna blev ärrad efter bryntatuering

Bryntatueringen hos Ale Klinik gav Anna Godin vita ärr istället för mörkare ögonbryn. Men trots att Allmänna reklamationsnämnden gett henne rätt till ersättning så har hon inte fått några pengar från kliniken.

– Det känns jättetråkigt, man mår dåligt varje gång man tittar på dem. Jag skulle aldrig gå ut idag utan att måla ögonbrynen, säger Anna Godin.

I februari 2015 bestämde sig Anna Godin från Surte utanför Göteborg för att göra en kosmetisk tatuering för att fylla i sina ögonbryn. Hon hittade företaget Ale Klinik via ett specialerbjudande på nätet och gick in på klinikens hemsida.

– Det såg bra ut och verkade seriöst. Eftersom jag bodde i området så gick jag dit och det såg ut att vara en helt vanlig klinik. Det såg trovärdigt ut, säger Anna Godin.

Rengjordes inte innan behandling

Anna betalade totalt 2 995 kronor för bryntatueringen som gjordes i två steg. Innan det första tillfället sminkade Anna sina bryn extra noga för att visa kliniken vilken form hon ville ha. Till hennes förvåning så tvättade personalen inte huden innan behandlingen satte igång.

– De körde bara på, direkt på sminket, säger Anna Godin.

– Det gjorde vansinnigt ont, det kändes som att nålen hackade mig i pannbenet. Så jag låg på britsen och nästan krampade och kallsvettades för att det gjorde så otroligt ont.

Anna fick veta att en del av färgen kunde försvinna efter första behandlingen och att det därför var bra att fylla på med en andra behandling. De två behandlingarna gjordes med några veckors mellanrum och det tog ett tag innan brynen läkt och Anna insåg att något gått fel.

– I början när jag såg att det blev ärr så försökte jag nog intala mig att det var en del av läkeprocessen. Att det skulle gå över och att pigmenteringen sen skulle framträda. Men färgen bleknade bara mer och mer.

Ingen ersättning trots ARN-beslut

Anna kontaktade Ale Klinik för att klaga på sina förstörda ögonbryn, men kliniken hävdade att de inte gjort något fel och att orsaken till att färgen lossnat var Annas hudtyp.

– Det som gör mig mest upprörd är så klart först att mina ögonbryn blev skitkassa och jag fick ärr i ansiktet. Men sen blir jag också väldigt upprörd över att sådana här människor kan fortsätta arbeta, med saker som de inte behärskar. Helt okontrollerat, säger Anna Godin.

Anna har anmält ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som gett henne rätt till ersättning, både för den misslyckade behandlingen hos Ale Klinik, och för pengar hon lagt ut för att försöka rätta till sina ögonbryn hos en annan salong. Men Ale Klinik har varken svarat Anna eller ARN och Anna har inte fått några pengar.

I slutet av mars i år tog ARN beslut i ett liknande ärende, som rör samma klinik och typ av ingrepp. Ögonbrynstatueringen gjordes i maj förra året och kunden blev missnöjd med resultatet. Men inte heller då lämnade Ale Klinik något svar till ARN, och kunden fick rätt till ersättning.

Företaget inte längre aktivt?

Plus har sökt klinikens ägare via telefon, e-post och sms, men har inte fått något svar. Men den person som utförde tatueringen hävdar fortfarande att behandlingen utfördes korrekt. Enligt personen har företaget inte varit aktivt sedan oktober förra året.

När artikeln skrivs är Ale Kliniks hemsida fortfarande aktiv, men företaget verkar enligt Skatteverket vara vilande. Enligt Bolagsverket är dock företaget inte försatt i konkurs.

LÄS MER: Lagförslag med stärkt konsumentskydd dröjer

Tipsa Plus!

Visa

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer