Företaget som driver Outl1.se heter Arc E-commerse och omsatte förra året över 100 miljoner kronor. De senaste åren har företaget vuxit snabbt. Enligt kundservicechefen Lucas Lundberg är det orsaken till att de inte kunnat ta hand om missnöjda kunder.
Lucas Lundberg skriver i ett mejl till Plusredaktionen:
”Det är mycket beklagligt och detta är också något jag haft som högsta prioritet att förbättra sedan hösten 2018, och det syns redan en stor förbättring under 2019”.
Företaget meddelar också att de i år anställt fler personer på kundservice.
Företaget beklagar och har ändrat rutinerna
Anmälningarna till både Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har ökat det senaste året och många kunder har varit kritiska mot Outl1.se. Plus och företaget hade bokat en tid för intervju, men Outl1.se ställde in mötet dagen innan (se mer i videon ovan).
Plus har efter det i flera mejl frågat Outl1.se om det inställda mötet utan att få några som helst svar, trots att företaget svarat på andra frågor ur samma mejl:
Varför tror ni att så många kunder är missnöjda med er?
”De allra flesta av våra kunder är nöjda med vår service och våra produkter. Vi har haft cirka 50 000 kunder det senaste året. Vår målsättning är att alla kunder ska bli nöjda och vi ser varje missnöjd kund som ett misslyckande.”
Har ni satt i system att kompensera kunder först när de anmäler er till ARN?
”Självklart har vi inte satt det i system. Vi vill alltid hjälpa och kompensera kunden så snabbt det går och vi förstår kundens frustration när något går sönder och man vill såklart ha en lösning direkt. De allra flesta reklamationer löser vi till kundens belåtenhet långt innan ärendet går till ARN. Vi har under sommaren som är vår högsäsong haft överbelastning på vår kundservice vilket tyvärr gjort att väntetiden att få svar på reklamationer stundtals varit oacceptabelt lång.”
Har du också fått problem med köp på nätet? Kontakta Plus reporter!