Isabelle köpte lägenhet med uteplats – uteplatsen stod på kommunens mark

Publicerad

Isabelle Klockare satsade alla sina sparpengar på en lägenhet med egen uteplats. Men efter köpet visade det sig att uteplatsen inte tillhörde lägenheten och istället står på kommunens mark.

Isabelle Klockare letade länge efter en lägenhet när hon skulle flytta till Stockholm, men det var svårt att hitta ett eget boende. Till slut fick hon nys om en lägenhet nära Skärmarbrinks tunnelbanestation.  

I marknadsföringen och objektsbeskrivningen beskrevs en tillhörande uteplats med både förmiddags- och eftermiddagssol.  

– Jag gillar av att odla och plantera och det är inte så ofta man får möjlighet till en egen uteplats i Stockholm, säger Isabelle Klockare till SVT:s konsumentredaktion Plus (redaktionen granskar just nu mäklare och bostadsaffärer).

“Satsade alla mina sparpengar”

Isabelle betalade 2 650 000 kronor för lägenheten, men några veckor efter att hon flyttat in fick hon veta att uteplatsen stod på kommunens mark och att den kunde rivas när som helst.  

– Jag har sparat hela mitt liv och nu har jag blivit lurad. Jag är besviken på både säljare och mäklare, säger Isabelle Klockare. 

Kräver 150 000 kronor

Efter ett tag visade sig nästa fel. Inte heller det källarförråd som påstods tillhöra lägenheten gjorde det i verkligheten.

Isabelle har låtit värdera lägenheten med och utan uteplats och förråd och då skiljer det 150 000 kronor. Hon kräver nu säljaren på den summan.

Plusredaktionen: Men borde inte du undersökt om uteplatsen tillhörde lägenheten?

– Ja, kanske. Men när det står i prospektet och man säljer lägenheten på att uteplatsen tillhör lägenheten så litade jag på det. 

Experten: “Kanske kan häva köpet”

Jan Leidö som är universitetslektor och forskar i juridik vid Umeå universitet säger att Isabelle Klockare kan ha möjlighet att får ersättning eller till och med häva köpet.  

– Om uteplatsen var en viktig del för henne och det visar sig att hon blivit felinformerad kan det vara skäl för att häva köpet, säger Jan Leidö. 

Mäklare och säljare frånsäger sig ansvar

Mäklaren säger till Plus att han aldrig fick information från varken säljaren eller bostadsrättsföreningen att uteplatsen stod på kommunens mark. Han säger också att han efter affären uppmanat Isabelle Klockare att anlita en jurist för att reda ut vem som gjort fel. 

Säljaren vill inte prata med Plus. Men via sin advokat meddelar han att det inte står något om uteplatsen i köpekontraktet och att han hela tiden haft tillgång till förrådet när han ägde lägenheten.

Han skriver också att han inte visste att uteplatsen stod på kommunens mark vid försäljningen men att uteplatsen tillhör lägenheten eftersom den faktiskt står där den står.

Plus granskar just nu mäklare och bostadsaffärer. Här kan du följa granskningen – och tipsa reportern.

Så kräver du ersättning

Visa

För att kräva ersättning från en mäklare ska en konsument först kräva det av mäklaren/mäklarföretaget. Om det uppstår en tvist kan konsumenten ta ärendet till fastighetsmarknadens reklamationsnämnd. Där sitter företrädare för både konsumenter och mäklarföretag och om konsumenten bedöms ha rätt till skadestånd från mäklaren aktiveras ansvarsförsäkringen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar bostadsaffärer

Mer i ämnet