Fredrik Kullman, vd på Bjurfors, ser inte hur mäklaren som sålde lägenheten med det felaktiga prospektet hade kunnat agera annorlunda. Foto: SVT

Mäklarföretaget slår ifrån sig kritiken om uteplatsen

Uppdaterad
Publicerad

Det finns ingen uppgift om markupplåtelse i lägenhetsbeskrivning från bostadsrättsföreningen. Men mäklarföretaget Bjurfors vd tycker inte mäklaren gjort något fel som sålde en lägenhet till Isabelle Klockare med löften om en uteplats som inte ingick i köpet.

Isabelle Klockare köpte en lägenhet i tron om att den uteplats som finns utanför huset också ingick i köpet. Det framgick nämligen av prospektet och marknadsföringen. Men Fredrik Kullman, vd på mäklarföretaget Bjurfors, menar ändå att mäklaren inte har gjort något fel.

– Jag tycker det är olyckligt när det blir fel i prospekt, men vi måste förlita oss på information vi får. Jag vet inte vem som brustit. Om det är säljaren, köparen eller bostadsrättsföreningen, säger Fredrik Kullman, till SVT:s konsumentredaktion Plus (redaktionen granskar just nu mäklare och bostadsaffärer).

Plus granskar bostadsaffärer

”Litar på säljarens uppgifter”

Plusredaktionen: Borde inte mäklaren kontrollera om uteplatsen tillhörde lägenheten? 

– Nej, ett sådant ansvar har man inte. Om något verkar konstigt kan en mäklare kolla upp det för att vara säker. Annars förlitar sig mäklaren på säljarens uppgifter, säger Fredrik Kullman.

I en objektsbeskrivning är uppgifter om upplåten mark obligatorisk, men i detta fall finns ingen sådan uppgift, trots att uteplatsen beskrevs som tillhörande lägenheten. I den lägenhetsbeskrivning som mäklaren fick från föreningen om lägenheten står det inget om att uteplatsen tillhör lägenheten. 

– Är det någonstans vi brustit så är det där. Men samtidigt har uteplatsen stått där i många år, säger Fredrik Kullman, som också säger att Isabelle Klockare borde gått vidare för att avgöra ansvarsfrågan tidigare eftersom hon köpte lägenheten 2017.

- Men jag känner inte att jag haft råd att anlita en jurist, svarar Isabelle Klockare. 

“Mäklaren har agerat rätt”

I grunden har mäklaren bara skyldighet att kontrollera vem som har förfoganderätt av en bostadsrätt och om den är pantsatt, men om det finns frågetecken kring uppgifterna runt bostaden ska mäklaren upplysa köparen om detta.

– Jag tycker mäklaren har agerat precis rätt hela vägen, säger Fredrik Kullman.

Många konsumenter upplever att det är säkrare att köpa via mäklare. Men egentligen spelar det ju ingen roll då? 

– Jo, en säljare har ingen ansvarsförsäkring som en mäklare har. Så skulle något gå snett hos mäklaren har konsumenten rätt till ersättning via försäkringen.

Säljaren: ”Visste inte”

Säljaren vill inte prata med Plus. Men via sin advokat meddelar han att det inte står något om uteplatsen i köpekontraktet och att han inte visste att uteplatsen stod på kommunens mark vid försäljningen.

Plus granskar just nu mäklare och bostadsaffärer. Här kan du följa granskningen – och tipsa reportern.

Så kräver du ersättning

För att kräva ersättning från en mäklare ska en konsument först kräva det av mäklaren/mäklarföretaget. Om det uppstår en tvist kan konsumenten ta ärendet till fastighetsmarknadens reklamationsnämnd. Där sitter företrädare för både konsumenter och mäklarföretag och om konsumenten bedöms ha rätt till skadestånd från mäklaren aktiveras ansvarsförsäkringen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bostadsaffärer

Mer i ämnet