Enligt Henric Einarsson reser byrån med privatplan för att det är viktigt att rätt specialist med rätt yrkesbranschkännedom kommer fram i rätt tid, och att det är det billigaste alternativet. Foto: SVT

“Kunderna är fortfarande skyldiga oss 350 000 kronor”

Publicerad

Rive juridiska byrå har flera missnöjda kunder och företaget stäms nu av Konsumentombudsmannen för missvisande prisinformation. Men byrån anser att de har varit tydliga mot sina kunder, och menar istället att det är kunderna som inte har gjort rätt för sig.

Plus har under sin granskning av juridiska tjänster fått in 26 tips om Rive juridiska byrå. Flera tipsare vittnar om att de inte har förstått att de skulle behöva betala för juristernas resor med privatplan, som i vissa fall blivit så dyra som 25 000 kronor.

Även Konsumentverket har fått in många klagomål och anmälningar. När Konsumentombudsmannen (KO) senare granskat anmälningarna har de upptäckt samma sak som Plusredaktionen och KO har nu stämt byrån i Patent- och marknadsdomstolen.

Vissa av de missnöjda kunderna har vägrat att betala räkningarna. Andra har betalat alla eller vissa av fakturorna som de har fått från byrån.

”Kan inte se hur vi varit otydliga”

Rive juridiska byrå, med kontor i Borlänge, erbjuder sina tjänster inom arbetsrätt över hela landet. Byrån uppger till Plusredaktionen att de välkomnar en rättslig prövning, eftersom de menar att det inte funnits någon rättslig praxis på området tidigare.

– Alla våra klienter har fått fullständig skriftlig information som överlämnas innan uppdragen påbörjats, säger Henric Einarsson, arbetsrättsjurist på Rive juridiska byrå.

– Vi har även lämnat muntlig information där det framgår detaljerad information om arvodekostnaderna och att eventuella resor därutöver tillkommer. Jag kan inte se hur det skulle vara otydligt.

”Kunderna skyldiga 350 000 kronor”

Men KO anser att byrån måste presentera sin prisbild mycket tydligare, och att de måste berätta muntligt för sina kunder att de flyger med privatplan.

Kommer ni att kompensera de som är missnöjda?

– Byrån och personerna som anmält oss har ingått en överenskommelse. I princip i samtliga av dessa ärenden har byrån utfört en hel del arbete, så det är svårt att diskutera någon ytterligare kompensation, säger Henric Einarsson.

På vilket sätt menar du att ni redan har kompenserat kunderna?

– Personerna har vägrat att betala och vi kan ju inte kompensera dem utöver att de inte har betalat. Det är bara en av de 18 som anmält oss som har gjort rätt för sig. De övriga är fortfarande skyldiga cirka 350 000 kronor.

Enligt byrån kommer de dock inte att driva in de fakturorna.

Förtydligar ändå

Trots att byrån anser sig ha varit tillräckligt tydliga så har de nu skrivit in förtydliganden i sina allmänna villkor, och säger sig också ha ändrat sitt sätt att prata med sina kunder.

Byrån uppger också att de har haft över 3 000 klienter under perioden som de första 18 anmälningarna till Konsumentverket har kommit in.

Följ hela Plus granskning av juridiska tjänster här – och tipsa reportern!

Se en längre intervju med Rive juridiska byrå i Plus den 5 november.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar juridiska tjänster

Mer i ämnet