Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Reportern Caroline Englund från Breakit har granskat hur våra paket returneras. Foto: Lars Pehrson, TT/ SVT

Returnerade kläder skickas omvägar på hundratals mil

Publicerad

Nästan var tredje plagg som köps på nätet skickas tillbaka. Och när de skickas tillbaka åker de omvägar på hundratals mil. Det visar nyhetssajten Breakits granskning av näthandeln.

Breakit satte GPS-sändare på returnerade paket. Då visade det sig att paketen tog omvägar på hundratals mil då de skickades från kunderna tillbaka till företagen.

–Alla e-handlare gör inte så här, men några av de allra största, sade Caroline Englund, reportern som gjort granskningen, när hon medverkade i SVT:s Morgonstudion.

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Morgonstudions Ted Wigren visar hur en retur fraktats.

Hon undersökte hur 32 av Sveriges största e-handlare gör med alla varor som skickas tillbaka. Fem av de största klädföretagen kartlades. Granskningen visade på stora skillnader, säger hon.

Få paket i Sverige

Två paket som returnerades färdades bara inom Sverige – 43 respektive 68 mil.

Av de som åkte utomlands skickades två till Estland och reste 115 respektive 147 mil. Den längsta resan fick det paket som åkte till centrala Polen – 236 mil.

SVT Nyheter har varit i kontakt med Ellos, förtaget som skickar till Polen, där de skriver att de beslutat att klimatkompensera alla sina transporter från och med 2019. 

Omsätter 88 miljarder

År 2019 kommer svenskarna att handla på nätet för 88 miljarder kronor, enligt Postnords prognos.

Men nästan en tredjedel av alla kläder och skor som klickas hem kommer att skickas tillbaka, uppger postjättens e-handelsexpert Arne Andersson till Breakit.

Det kostar pengar att köra varorna fram och tillbaka. Det finns också en risk att varorna inte hinner bli sålda igen eftersom säsongen för olika varor är kort. Gummistövlar till exempel, vill de flesta köpa innan hösten drar igång.

Pressad konkurrens

Extra transporter betyder också onödiga utsläpp.

Den stora mängden returer beror bland annat på att e-handlarna har varit pressade i konkurrensen de senaste åren. Därför har de börjat erbjuda både gratis frakt och gratis returer, uppger Breakit.

Det har lett till nya shoppingvanor. I dag beställer kunderna flera storlekar på en gång och skickar sedan tillbaka de som inte passar, skriver Breakit.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer