Journalisten Erik Wisterberg jobbat för Uber Eats och Foodora. Foto: Breakit

Så lite tjänar matcykelbuden

Flera bolag levererar restaurangmat direkt till kund med hjälp av cykelbud. Men nu avslöjar sajten Breakit tuffa villkor för dem som cyklar.

Via appar kan man beställa hem mat från restauranger med ett par tryck i mobilen. Maten levereras med cykelbud. Det är en del av den snabbt växande ”gigekonomin” där de som jobbar inte är fast anställda utan tar tillfälliga påhugg och får betalt uppdrag för uppdrag.

Sajten Breakit har granskat cykelbudsbranschen genom att deras reporter Erik Wisterberg har wallraffat som cykelbud för två av bolagen: Amerikanska Uber Eats och tyska Foodora.

Tjänar 39 kr per timme

Under två veckors tid har reportern cyklat med matleveranser och försökt tjäna pengar med varierande resultat. Efter att ha haft sju pass under drygt 18 timmar för Uber Eats, vilket innebär 172 cyklade kilometer, har Breakits reporter bara tjänat 39 kronor per timme i snitt, före skatt.

Dessutom får reportern själv stå för cykel och extrabatteri. Uber Eats-väskan som maten ska levereras i får han betala en depositionsavgift för på 500 kronor.

För Foodora blev lönen betydligt högre. Efter ett drygt dygns jobb uppdelat på sex arbetspass landar snittlönen på 163 kronor i timmen före skatt.

Tuffa förhållanden

De ofta hajpade bolagen i den så kallade gigekonomin hyllas ofta, men Breakits reporter kan vittna om hårda förhållanden för de som arbetar.

Under sina två veckor som cykelbud träffar han många andra cykelbud, men bara ett som är nöjd med arbetsvillkoren, en man från hoppas kunna tjäna omkring 6.000 kronor i månaden efter att ha jobbat 12 timmar om dagen, sju dagar i veckan.

Det svenska hamburgerföretaget Max samarbetar med Uber Eats, men säger nu att de ska se över samarbetet.

Efter granskningen publicerats har Uber Eats utlovat bättre betalt för de som jobbar.

– Vi har sänkt gränsen för att nå upp till garantilönen på 120 kronor i timmen under lunch och middagstid. Det innebär att man inte behöver göra lika många leveranser för att komma upp i garantilönen, säger Bodil Sidén, kommunikationsansvarig på Uber i Skandinavien, till SVT Nyheter.

– Att jobba för oss är en deltidsmöjlighet, som man kan kombinera med studier eller annat, säger Bodil Sidén.

Läs hela Breakits reportage här.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer