Sebastian Berglin är missnöjd med hur Elgiganten har bemött honom som kund. Foto: SVT

Sebastians nya dator gick inte att ladda – Elgiganten skyller på honom

Uppdaterad
Publicerad

Sebastian Berglins dator slutade att ladda mindre än två månader efter att han köpt den på Elgiganten i Gävle, eftersom laddningssladden inte gick att få in i datorn. Men Elgiganten menar att det är Sebastians eget fel, och låter inte felet lagas på garantin.

Sebastian Berglin pluggar systemvetenskap på Umeå universitet och behöver en laptop för sina studier. Under mellandagsrean 2018 köpte han en HP Pavillion på Elgiganten för 8 000 kronor. Efter mindre än två månader gick det plötsligt inte att få in laddaren i datorn.

– Den gick in en bit bara och sen tog det stopp, säger Sebastian.

– Det gick att ladda, men det tog jättelång tid och det kändes osäkert. Så jag tog tillbaka den till Elgiganten och tänkte att det måste gå på garantin. Helst av allt ville jag reklamera datorn.

Skickade till verkstaden

På Elgiganten i Umeå, där Sebastian lämnade in datorn, sa de att de måste få tre chanser att reparera datorn innan Sebastian kunde reklamera den. Så datorn skickades iväg till verkstaden i Norge. Efter några veckor fick Sebastian reda på att det skulle kosta drygt 2 000 kronor att laga den.

– Jag blev väldigt förvånad, eftersom jag trodde att det skulle gå på garantin. Efter en hel del tjat och mycket kontakter med Elgiganten fick jag till slut kontakt med verkstaden i Norge, säger Sebastian.

”Sebastians eget fel”

På verkstaden menade reparatören att det var Sebastian själv som orsakat laddningsproblemet. Kanske hade han stött till datorn utan att märka det? Eller gått in i sladden så den böjts?

– De hade flera teorier, eller scenarier, på hur det kunde gått till att jag skadat den. Men jag har alltid varit jätteförsiktig och aldrig stött till den på något sätt. Jag har satt in sladden, låtit den ladda och sedan tagit ut sladden, säger Sebastian. Jag menar, det är svårt att göra fel.

Men Elgiganten menar att såna här fel bara kan uppkomma genom yttre påverkan. Därför gäller inte garantin.

– Vår verkstad har undersökt datorn och sett att det är yttre påverkan som orsakat detta, säger Daniel Damberg, som jobbar på eftermarknadssupporten på Elgigantens huvudkontor.

– Det finns inga andra sätt än att kunden gjort något. Speciellt som den fungerade till en början.

Bevisen försvann

Elgiganten menar också att de har bevis på att felet sitter inne i datorn, och inte enbart i laddaren. Bevisen är dels den rapport som verkstaden skrivit, och också bilder som togs vid undersökningen. När Plus vill ta del av bilderna visar det sig, några dagar senare, att bilderna aldrig togs.

– Det tycks ha uppstått ett missförstånd i just detta ärende, skriver Daniel Damberg i ett mejl till Plus. Vidare erbjuder han Sebastian att åter skicka datorn till Elgiganten så att de kan undersöka och fotografera datorn igen.

Men Sebastian vill inte ha med Elgiganten att göra.

– Bemötandet från dem har inte alls varit bra. Jag kommer aldrig att handla där igen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.