Elgiganten fortsätter att anklaga kunden för att ha förstört datorn. Foto: SVT

Elgiganten: ”Oansvarigt att bara byta laddare”

Uppdaterad
Publicerad

Elgiganten menar att det är oansvarigt att bara byta laddare när det kan vara ett fel inuti datorn. – Enheten kan drabbas av en kortslutning om det är fel inuti datorn,och vi avråder från att använda defekta elektronikprodukter, säger Daniel Damberg, eftermarknadssupport på Elgiganten.

SVT:s konsumentredaktion Plus berättar om Sebastian Berglins datorköp. Elgiganten anklagar honom för att ha förstört datorn, trots att han nekar till att ha gjort något fel.

Elgigantens verkstad i Norge kom fram till att det var fel i både datorn och laddaren som gjorde att Sebastians dator inte gick att ladda. För att se det måste man öppna datorn, vilket inte skedde vid Plus egen undersökning. Och det räcker inte, enligt Daniel Damberg, att bara använda en ny laddare.

Fortsätter att beskylla kunden

Elgiganten vidhåller att det är Sebastians handhavande med datorn som gjort att den inte går att ladda.

– En laddkontakt av den typen kan inte krökas på nåt annat sätt än genom yttre åverkan, säger Daniel Damberg.

– Det handlar om att man forcerar in laddaren på ett felaktigt sätt helt enkelt.

Ärendet är anmält till Allmänna Reklamationsnämnden, och om de kommer fram till att Elgigantens beslut är felaktigt kommer de att följa ARNs rekommendation.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.