SVT:s konsumentredaktion Plus berättar om Sebastian Berglins datorköp. Elgiganten anklagar honom för att ha förstört datorn, trots att han nekar till att ha gjort något fel.
Elgigantens verkstad i Norge kom fram till att det var fel i både datorn och laddaren som gjorde att Sebastians dator inte gick att ladda. För att se det måste man öppna datorn, vilket inte skedde vid Plus egen undersökning. Och det räcker inte, enligt Daniel Damberg, att bara använda en ny laddare.
Fortsätter att beskylla kunden
Elgiganten vidhåller att det är Sebastians handhavande med datorn som gjort att den inte går att ladda.
– En laddkontakt av den typen kan inte krökas på nåt annat sätt än genom yttre åverkan, säger Daniel Damberg.
– Det handlar om att man forcerar in laddaren på ett felaktigt sätt helt enkelt.
Ärendet är anmält till Allmänna Reklamationsnämnden, och om de kommer fram till att Elgigantens beslut är felaktigt kommer de att följa ARNs rekommendation.