Telefonihusets säljare har inte varit tillräckligt tydliga vilket lett till att konsumenter blivit lurade, enligt Daniel Karfs, biträdande Konsumentombudsman. Foto: Konsumentverket

Telefonihuset förbjuds använda kritiserade säljmetoder

Uppdaterad
Publicerad

Efter att över tusen personer känt sig lurade av Telefonihuset och klagat till Konsumentverket, så utfärdas nu ett tillfälligt förbud som innebär att företaget kommer tvingas betala en straffavgift om de oseriösa säljmetoderna fortsätter.

– Vi är mycket nöjda med beslutet, domstolen har gått helt på vår linje, säger Ida Nyström, processråd vid Konsumentverket.

I september stämde Konsumentombudsmannen (KO) Telefonihuset, som tidigare hette Mobile group, till Patent- och marknadsdomstolen. Företaget har under lång tid fått kritik för vilseledande marknadsföring av mobilrelaterade produkter per telefon.

”Konsumenter har blivit lurade”

– Man har inte varit tillräckligt tydlig utan sagt att saker är gratis fast de inte är det, man har skickat fakturor som saknat grund och man har varit otydlig med vilka man samarbetar med och det har konsumenter blivit lurade av, förklarar biträdande KO Daniel Karfs angående bakgrunden till stämningen. 

En av de drabbade som kontaktat SVT:s konsumentredaktion Plus är Thomas Karlsson i Köping som fått krav på nästan 30 000 kronor för en tjänst som han anser att han inte beställt.

Tillfälligt förbud och straffavgift vid överträdelse

I väntan på den slutgiltiga domen så fattade domstolen den 7 november ett tillfälligt beslut som innebär att Telefonihuset och företagets vd omgående förbjuds att använda de kritiserade säljmetoderna. Eventuella överträdelser kommer resultera i en straffavgift på en miljon kronor för företaget, och en halv miljon kronor för Telefonihusets vd. 

Telefonihuset skriver i sitt yttrande till domstolen att man är medveten om att enstaka överträdelser skett, men skriver att dessa varken gjorts medvetet eller systematiskt. Man skriver även att åtgärder gjorts för att komma tillrätta med problemen.

Hundratals ärenden har polisanmälts

Många av de drabbade konsumenterna har varit kunder hos mobiloperatören Tre, som uppger att man polisanmält ett hundratal bedrägerier som Telefonihuset misstänks ha utsatt deras kunder för. Telefonihuset har tidigare jobbat som underleverantör åt Tre men samarbetet bröts i oktober 2018.

Följ Plus mobilgranskning och tipsa vår reporter

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar telefonförsäljning och mobilabonnemang

Mer i ämnet