Mikael Svensson och Filippa Lennartsson får nu den ersättning de krävt. Foto: Terje Pedersen/TT

Travellink ersätter utebliven hemresa från Kuba

Uppdaterad
Publicerad

“Det verkar handla om ett missförstånd”. Så skriver företaget Travellink i ett mejl till SVT:s konsumentredaktion Plus angående Mikael Svenssons och Filippa Lennartssons krav att få tillbaka pengarna för en flygbiljett. Nu ersätter resebyrån paret.

SVT:s konsumentredaktion Plus granskar just nu resor som gått snett, och många har har hört av sig med sina historier. Mikael Svensson och Filippa Lennartsson är två av dem.

Mikael och Filippa blev strandade på Kuba när det visade sig att flyget de bokats in på inte fanns. De tvingades köpa nya biljetter för att ta sig hem till Sverige. Väl hemma igen försökte de få ersättning från Travellink för de nya biljetterna och fick tillbaka 8 645 kronor.

Plus granskar struliga resor

Beklagar automatiserat utskick

Men eftersom paret tvingats lägga ut cirka 18 000 kronor för sista minuten-biljetter hem var de inte nöjda med ersättningen.

I ett svar till Plusredaktionen skriver Travellink att de informerat om denna omdirigering i två mejl och uppmanat paret att kontakta dem, men att någon kontakt inte ägt rum. 

Mikael och Filippa fick mejl dagen före och samma dag som hemresan som bekräftade den ursprungliga bokningen och att flyget skulle gå i tid. Angående detta menar Travellink att ”det var en automatisk påminnelse med information om resan och inte ett mejl som bekräftade resan. Men självklart borde inte det ha skickats till dem. Tyvärr var det ett automatiserat utskick.” 

Travellink ger nytt besked

Efter att SVT:s konsumentredaktion kontaktat Travellink ändrar sig nu företaget. 

”Nu har vi gått igenom den här händelsen ytterligare, och det verkar handla om ett missförstånd. Travellink betalar nu tillbaka hela biljetten (tur- och returresan), totalt 18 797 kronor.”

Har du också fått problem på en resa? Kontakta Plus reporter!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar struliga resor

Mer i ämnet