Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

–Man köper ju en paketresa via TUI för att få det så tryggt som möjligt. Men det jag fick vara med om visar att en paketresa med TUI är sämre än den trygghet jag skulle ha haft om jag hade gjort hela jobbet själv, säger Margareta Hellström, som inte fick åka på sin Vietnamresa, som hon skulle göra tillsammans med sin man Per-Olov Andersson. Foto: TT/Privat.

De tvingas betala 30.000 för utebliven Vietnamresa 

Margareta Hellström fick sitt livs chock när hon och hennes man skulle åka på två veckors semester till Vietnam. På flygplatsen visade det sig att Margaretas pass inte var giltigt, och flygpersonalen lät henne inte gå ombord på flygplanet.

Nu får Margareta Hellström från Solna betala 30.000 kronor för en semesterresa som hon aldrig får åka på.  

– Jag har aldrig blivit så illa bemött i hela mitt liv, säger hon till Plus. 

För att få resa till Vietnam krävs att passet ska vara giltigt minst sex månader vid hemresa. Margareta bokade sin paketresa via resebolaget TUI Nordic i början av februari.

Fick ok från ambassaden

Hon insåg dock snabbt att hennes pass skulle vara giltigt fem månader och två veckor vid hemresan. 

– Jag ringde till Vietnams ambassad för att jag visste att det fattades två veckor på passet. Den person som jag pratade med sa att det inte skulle vara något problem, att giltighetstiden är tre månader vid hemresa. 

Margareta blev också hänvisad till en sida med visum- och passregler på vietnamesiska ambassadens hemsida. Där fanns samma information: för resenärer från Sverige, Norge, Finland och Danmark gäller tre månaders giltighet på passet.   

Svårt att nå resebolaget

Margareta säger också att hon vid flera tillfällen försökte nå TUI via telefon före resan, men att hon gav upp efter att ha fastnat i långa telefonköer varje gång. 

– Det går inte att komma fram till TUI på telefon. Jag ringde flera gånger men gav upp när jag hade suttit mer än en timme i telefonkö varje gång. 

Så till slut litade hon på att Vietnams ambassad hade rätt information och att hon var välkommen till Vietnam. 

Tvärstopp på flygplatsen - ersätts inte 

Men på flygplatsen blev det tvärstopp när det kom upp en varning för att giltighetstiden på Margaretas pass var för kort. Flygplatspersonalen meddelade att de inte kunde släppa ombord Margareta, trots att hon hade fått annan information från vietnamesiska ambassaden. 

Margareta får dessutom stå för hela den uteblivna paketresan själv, eftersom TUI anser att de inte har gjort något fel. 

– Biljetterna kostade cirka 26.000 kronor. Med växling till andra valutor och andra omkostnader blir det ungefär 30.000 kronor som jag har förlorat. 

Margareta har försökt reklamera resan hos TUI utan framgång, och har därefter anmält företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). 

”Inte meddelat mig som kund” 

Hon har även haft en lång konversation med TUI via Facebook. Där skriver TUI:s informationschef Mathias Bergendahl att TUI kontaktade Vietnams ambassad den 19 januari för att verifiera att det är sex månader efter hemresedatum som gäller. Han skriver också att TUI har kontaktat ambassaden vid flera tillfällen för att ambassaden ska uppdatera informationen på hemsidan. 

”För att ytterligare kunder inte ska drabbas kommer vi även att skicka ut sms till samtliga kunder som ska resa till Vietnam tills dess att informationen på webben blir korrigerad”, skriver informationschefen på Facebook. 

– Det här tycker jag visar att TUI har känt till att ambassaden har fel information på sin hemsida sedan den 19 januari, men inte meddelat mig som kund. Vad är jag hjälpt av att de nu meddelar alla framtida kunder, säger Margareta Hellström. 

LÄS MER: TUI: ”Inte ansvariga för sådant som ligger utanför vår kontroll”

Otydlig hemsida 

Plus har kontaktat den vietnamesiska ambassaden, som via telefon säger att det är sex månader som gäller.  

När Plus är inne och kollar på ambassadens hemsida den 2 mars hittar vi information om att det är sex månaders giltighet som gäller på passet. Men det finns också en aktiv, äldre sida på ambassadens hemsida, den sida som Margareta säger att hon blev hänvisad till. På den sidan står det fortfarande att det är tre månaders giltighet som gäller på passet. 

Vid tidpunkten för den här artikelns publicering fanns den felaktiga informationen på ambassadens sida fortfarande kvar. Foto: Skärmdump från Vietnams ambassads hemsida, den 2 mars 2017.

TUI har under de senaste dagarna uppdaterat sin information om passregler för Vietnam. Tidigare stod det bara en mening om att passet ska vara giltigt i minst sex månader före hemresa, och en hänvisning till vietnamesiska ambassaden för mer information. 

Nu finns det tydligare information om att passets giltighetstid är sex månader, samt att det förekommer felaktig information på Vietnams hemsida.

Margareta tipsade konsumentprogrammet Plus med sin historia. Har du också ett tips?

Hör av dig till Plus!

Det gäller vid utlandsresa 

Visa

Det är ditt ansvar som konsument att se till att ditt pass har korrekt giltighetstid. För en resa till Vietnam måste passet vara gilitigt minst sex månader vid tiden för hemresan. OBS! Pass- och visumsregler kan dock skilja väsentligt från land till land. 

Samtidigt är det researrangörens ansvar att se till att du som konsument får korrekt information.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer