Foto: Johan Nilsson/TT

Vägrar ersätta för flygförseningen – trots domstolsbeslut

Uppdaterad
Publicerad

Primera Air, som flyger resenärer åt charterbolaget Solresor, struntar i svenska domstolsbeslut och betalar inte ut ersättning till konsumenter som drabbats av flygförseningar.

– Att ett flygbolag fullständigt skiter i de lagar som finns är inte okej, säger Tommy Andersson, som 2016 drabbades av en flygförsening med Primera Air, till Plusredaktionen. 

Tommy Andersson från Huddinge reste med Solresor och Primera Air till Azorerna men ett tekniskt fel på flygplanet gjorde att passagerarna tvingades landa på en annan ö än huvudön dit det skulle. Där blev alla resenärer sittande i åtta timmar innan de kunde ta sig till huvudön. 

Som flygresenär i Europa har du rätt till kompensation från flygbolaget om ditt flyg skulle bli försenat. För Tommys del skulle det handla om en schablonersättning på 400 euro. 

LÄS MER: Det har du rätt till vid försening eller inställt flyg

”Primera Air är värst i klassen” 

Väl hemma tog Tommy och flera andra av resenärerna kontakt med ett ombud på Dealaid, ett företag som specialiserar sig på att hjälpa resenärer som drabbats av förseningar. Ombudet Richard Gustavsson drev ärendet ända till Attunda tingsrätt men där bemödade sig Primera Air inte ens att svara. 

Tingsrätten avkunnade då en så kallad tredskodom och Primera Air ska därför betala ut ersättningen. Domen meddelades den 13 mars men flygbolaget har fortfarande inte betalat ut någon ersättning till någon av passagerarna på planet. 

Richard Gustavsson är inte förvånad.  

– Primera är värst i klassen, säger han. 

– De skiter i att betala ut ersättning trots att det finns domar som vunnit laga kraft och ett problem är att eftersom bolaget finns i Lettland och saknar tillgångar i Sverige så kan inte heller konsumenterna ta hjälp av Kronofogden för att driva in skulden. 

Enligt Richard Gustavsson finns det ytterligare en tredskodom från 2016 där Primera Air också struntat i att följa tingsrättens beslut.  

– Det är horribelt att de får hålla på men de har lyckats hålla sig ansiktslösa och gjort sig onåbara och det har de kommit långt på. 

Besviken på Solresor

Tommy Andersson är också besviken på Solresor, det charterbolag som han bokat resan till Azorerna via. Solresor och Primera Air har samma ägare men drivs av två separata bolag. 

– Man bokar en charterresa med Solresor för att få extra trygghet. Det får man inte här, säger Tommy Andersson. 

När Plus kontaktar Solresor känner de inte till fallet. 

– Jag hade inte hört talas om det här tidigare men pratade med vår vd Christian Nissen och han har kontaktat Primera och bett dem lösa det, säger Solresors marknadschef Mikael Andersson till Plusredaktionen. 

Mikael Andersson konstaterar att det blev en försening och att Tommy har rätt till ersättning men tillägger att enligt de EU-regler som finns så är det flygbolaget och inte arrangören som ska stå för kompensationen. 

– Vi på Solresor gör inget fel här då vi inte har något ansvar i en sådan här process. Vi har gjort vad vi kan i våra försök att trycka på Primera. 

Tycker du att det är ett problem för Solresor att Primera Air agerar på detta vis? 

– Vi har inga tidigare klagomål och jag är förvånad över att det gått så här långt. Vid tidigare förseningar upplever jag att det funkat, säger Mikael Andersson. 

Primera svarar varken Tommy eller Plus

Advokatbyrån Vinge representerar Primera Air i Sverige men när Plusredaktionen kontaktar advokatbyrån får vi svaret vi att Primera Air själva vill svara på frågorna när det rör just sådana här ärenden. 

Vi får ett nummer till företagets operativa chef Ásgeir Vilhjálmsson men när vi ringer får vi inga svar. Inte heller när vi mailar får vi någon kontakt. 

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer