Foto: Fredrik Sandberg/TT.

”Vi fick listor på äldre att ringa”

Uppdaterad
Publicerad

Plus granskar el- och telebolagen som systematiskt lockar in gamla och sjuka i avtal som de antingen tackat nej till eller inte förstått att de ingått i.

Sömnsvårigheter, oro för betalningsanmärkningar – och inte minst oönskade dyra räkningar. Det är konsekvenserna hos många av de hundratals äldre kunder som känner sig lurade av Svenska telebolaget, Svenska elbolaget och Nytel. 

LÄS MER: Så hänger företagen ihop.

Telefonförsäljning

Konsumentverket har fått in mängder av anmälningar om dessa företag, från uteslutande äldre personer. Svenska elbolaget och Svenska telebolaget står också på myndighetens varningslista och under våren 2016 stämde Konsumentverket alla tre bolagen för oseriös telefonförsäljning. 

I juni kom ett domstolsbeslut i väntan på huvudförhandling som säger att alla tre företagen omedelbart måste upphöra med sina försäljningsmetoder. 

Beskyller externa callcenter 

VD:n för Svenska telebolaget och Svenska elbolaget, Johan Saxerud, säger till Plus att problemen beror på att man har anlitat externa callcenter för att sälja abonnemangen. 

– När det framstod att detta var ett problem då avslutade jag all försäljning, säger han. 

Men att det skulle handla om externa callcenter bortom hans kontroll håller inte alla med om. Flera av de säljare som sålt abonnemangen pekar nämligen ut just Johan Saxerud som en av deras chefer. 

”Vi ringde från den lätta listan”

Säljarna vittnar också om att de systematiskt uppmanats att ringa just till äldre, som ibland till och med bodde på äldreboende. 

LYSSNA: Så luras de äldre att ingå avtal.

–Vi fick listor på äldre att ringa, det var den så kallade lätta listan. Den kunde vi använda när det gick dåligt, säger en av säljarna som Plus pratat med. 

– Idag mår jag jättedåligt för att de har blivit lurade. Jag poängterade flera gånger att vi inte borde få listor på nummer till äldre på ålderdomshem, men det gjordes inget åt det. 

Plus: Vi har pratat med Johan Saxerud som påstår att säljsamtalen har gjorts från externa callcenter. Är det rätt förklaring? 

–Nej, det är vi som har ringt. 

Säljarna pekar även ut en annan man som VD för det företag som de var anställda av. En man vars namn också dyker upp i samband med alla tre företagen, och som tidigare har domstolsbeslut mot sig att inte upprepa de vilseledande säljmetoder som företagen nu anklagas för. 

I säsongspremiären den 29 september granskar Plus honom och de övriga bolagsmännen bakom. Se programmet i SVT1 21:00 – eller i  SVT Play.

Så mycket klagas det

Anmälningar till Konsumentverket 

  • Svenska telebolaget – 109 
  • Svenska elbolaget – 80 
  • Nytel – 31 

Klagomål hos Hallå konsument 

  • Svenska telebolaget – 315 
  • Svenska elbolaget – 198 
  • Nytel – 75 

Siffrorna gäller perioden 2014 – augusti 2016. 

Även Allmänna reklamationsnämnden såväl som polisen har fått in många anmälningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Telefonförsäljning

Mer i ämnet