På kort tid har Konsumentverket fått många samtal och anmälningar som gäller företag som värderar bilar på nätet.
– Mot ett företag kom det in 49 anmälningar på lika många dagar, säger Martin Ekelöf, jurist på Konsumentverket, som uppmanar konsumenter att vara försiktiga.
Anmälarna har bland annat hittat till sajterna via annonser på Facebook. Tjänsten har uppfattats som gratis, med skickligt gömda prisuppgifter samtidigt som ögat dras till blinkande rutor där uppgifter om bilen eller dess innehavare ska fyllas i.
Vägra betala
Martin Ekelöf uppmanar den som drabbats att meddela företaget att man inte tänker betala.
– Det går inte att säga generellt att man inte ska betala bara för att man inte förstått att en tjänst kostar. Riktigt så enkelt är det inte. Men just i det här fallet är det ganska uppenbart att man inte är förpliktigad att göra det, säger han.
Fenomenet har dykt upp då och då de senaste åren.
– Det finns en dom från 2009 som tydligt anger hur den här typen av sajter ska utformas. De här företagen följer inte den, säger Martin Ekelöf.
Fakta: Så gör du om du drabbas
* Kontakta företaget och meddela att du inte är förpliktigad att betala, eftersom det framstått som att tjänsten var gratis.
* Kontakta en konsumentvägledare i din kommun om du behöver hjälp.
* Spara all korrespondens med företaget. Gör en skärmdump på internetsidan så snabbt som möjligt, så att det framgår hur den såg ut när du gjorde beställningen.
* Sök på företagets namn i Konsumentverkets diarium innan du beställer, för att se om det kommit in några anmälningar.
Källa: Konsumentverket (TT)