Makeup-artisten Naomi Blake, som uppmärksammade reklamen på sin Facebooksida, skrev att om företaget bara ändrat ordningen på kvinnorna i filmen skulle kritiken ha uteblivit. Foto: TT/Skärmdump

Kritiserad tvålreklam dras tillbaka: ”Borde aldrig ha hänt”

Uppdaterad
Publicerad

En reklamfilm som visar hur en svart modell tar av sig en tröja och blir en vit modell har upprört många på sociala medier. Företaget bakom reklamen, Dove, ber nu om ursäkt och meddelar att reklamen plockas bort.

Reklamfilmen för en duschtvål som skönhetsföretaget Dove står bakom visar en svart modell som tar av sig en tröja och byter skepnad till en vit modell. Filmen publicerades på företagets facebooksida och mötte snabbt kritik för hur man framställde kvinnan – att hennes mörka skinn förändrades efter att ha använt tvålen.

Naomi Blake, en amerikansk makeup-artist, var den som uppmärksammade reklamen först när hon skrev: ”Ok, så vad är det jag tittar på?” Och ”Jag förstår deras försök men hade de verkligen ingen svart person på företaget som kunde säga nej...”

Naomi Blake lade också upp en bild i kommentarsfältet som visar den tredje modellen som medverkade i reklamfilmen. Foto: Skärmdump Facebook: @Naythemua

Filmen innehåller tre kvinnor, där den vita kvinnans bild byts ut mot en mörkhårig kvinna, något som Naomi Blake själv uppmärksammat i kommentarsfältet under sitt inlägg.

Företaget på kritiken dagen efter: ”En bild vi nyligen lade upp på Facebook missade att representera färgade kvinnor på ett genomtänkt sätt. Vi ångrar djupt den kränkning det orsakat. ” Senare har företaget även publicerat en längre ursäkt där de också berättar att de tagit bort reklamen.

Företaget började med att be om ursäkt den 7 oktober och meddelade två dagar senare att man plockar bort reklamen. Foto: Skärmdump Twitter: @Dove

I den senare ursäkten som publicerades den 9 oktober skriver de bland annat att detta aldrig borde ha hänt och att de kommer att se över sina interna processer för hur de skapar och godkänner innehåll för att ”hindra oss från att göra samma misstag i framtiden”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.