Enligt polisens webbsida är Nationella insatsstyrkan samhällets yttersta resurs. Den har konstant beredskap för att ingripa vid till exempel terrorattacker, gisslansituationer eller grova rån.
Men nu visar det sig att man under flera år haft stora brister kring rutiner, kontroller och redovisning i hanteringen av insatsstyrkans fordon.
Enligt Rikspolisstyrelsen handlar det om en enskild anställd som nu sagts upp för flera års misskötsel och arbetsvägran. Fackförbundet ST vill ogiltigförklara uppsägningen och menar att det i stället handlar om bristande arbetsledning och en betungande arbetsbörda, som till och med gjort den anställde sjuk.
Båda parter är överens om att konsekvenserna blivit stora, bland annat för redovisningen av drivmedelsinköp.
Samlade kvitton i en kartong
I början samlades kvitton i en kartong i köket på arbetsplatsen. Efter en semester möttes den nu utpekade anställde av en kartong på rummet med hundratals osorterade kvitton huller om buller. Han uttrycker det själv som att systemet så småningom brakade ihop. Enligt arbetsgivaren finns det från de senaste tre åren bara redovisning motsvarande tre månaders inköp.
– Det är allvarligt. Vi arbetar med skattemedel och självklart måste vi ha väldigt god ordning på både support och logistik runt en sån här verksamhet, säger Håkan Wall, enhetschef på Rikspolisstyrelsen till SVT.
Skulle provstarta fordon
Den anställde hade också till uppgift att en gång i veckan provstarta insatsstyrkans specialfordon, något polisledningen menar att han missat flera gånger. Han medger att han missat ibland, men delar inte ledningens uppfattning att det vid ett tillfälle 2011 gått över en månad mellan provstarterna.
I polisens personalansvarsnämnd reserverade sig flera ledamöter mot uppsägningen, två till mannens förmån och fyra som ansåg att han inte borde sägas upp utan avskedas – vilket är allvarligare. De fyra hänvisar bland annat till de missade provstarterna och att dessa ”riskerat att få mycket allvarliga konsekvenser för den operativa verksamheten”.