Danska Legos försäljningsintäkter steg till 11,5 miljarder danska kronor under första halvåret, motsvarande 14,1 miljarder svenska kronor. Framför allt är det produkter kopplade till Legofilmen som lyfter, enligt bolagsledningen.
”Det är för tidigt att säga om den starka utvecklingen kommer att avspegla sig i helårsresultatet”, skriver finanschefen John Goodwin i halvårsrapporten.
Säljer bäst vid jul
Majoriteten av försäljningen sker i anslutning till julen, konstaterar han.
Vinsten efter skatt landade på 2,7 miljarder danska kronor, upp 14 procent jämfört med samma halvår i fjol, också det högre än Mattel som tvingades konstatera att försäljningen av Barbie-dockor fortsatte att falla. Tidigare i år köpte Mattel Legokonkurrenten, kanadensiska Mega Brands.
Låg försäljning i Asien
Hittills har Lego relativt låg försäljning i Asien, men nu siktar danskarna på att öka farten och under första halvåret ökade intäkterna i Kina med över 50 procent.