”Öronbedövande ljudnivå på förskolan”

Publicerad

Vi har fått in många reaktioner och mejl från tittare, läsare, personal och föräldrar under vår granskning av barackförskolor runt om i landet. Här är några av de berättelser vi fått.

”Vi har hamnat i total kläm i vår kommuns dåligt planerade flyttkaruseller (....)trots befolkningsprognoser verkar politiker ständigt tas på sängen när det gäller omfånget på barns behov av omsorg. När vi fick platsen på vår förskola så fick vi reda på att lokalerna var tillfälliga och att en ny permanent förskola höll på att projekteras, dit våra barn skulle flytta när det var klart. Trots det har vi i två år svävat i ovisshet om hur det ska gå med barnens baracker, om barnen ska vara var där eller inte.”

”Mitt barn har gått på förskola som var inhysta i baracker, eller paviljonger. (...) Efter fyra veckor fick han ett tinnitusanfall. Jag visste inte vad det var men vid besök hos öronläkare fick vi reda på att vi beskrev ett klockrent tinnitusanfall.

(...) Ljudnivån var öronbedövande inomhus, pedagogerna orkade inte vara inne utan bytte av varandra för att orka med inomhusmiljön och Aston hade under de fyra veckor som de var där, konstant (ca 20 minuter efter ingång) hållit sig för öronen och gråtit och sagt att han inte orkade mera.”

”Bastuklimat inomhus”

”Vår son börjar på en förskola till hösten i tillfälliga baracker. I november går tillståndet ut för dessa lokaler och barnen måste flytta. Barnen ska då flyttas till en ny temporär förskola, i nya baracker precis mellan en hårt trafikerad våg och tung tågindustri. Alltså dom skjuter problemen framför sig, och barnen får ingen ro.” Daniel, förälder

”Två barn drabbades av solsting, pedagogerna ringde efter föräldrarna och sa att de fått magsjuka, när de kom hem insåg de att barnens illamående och yrsel berodde på solsting. Det fanns och finns inget solskydd på den gården. I övrigt fanns inget underkrypningsskydd runt barackerna, barnen kunde krypa ner under grundet, det fanns inte handtag på dörrarna, brandlarm var inte installerat, ingen ventilation därav var det bastuklimat inomhus, för få pedagoger för att våga ta barnen på utflykt till skuggiga lekplatser, listan kan göras hur lång som helst.

”Stora barngrupper”

En tittare som hört av sig menar dock att problemet inte är barackerna i sig – utan storleken på barngrupperna:

”Jag har arbetat 4 år i en modul och det har fungerat utmärkt. Felet på många håll är alldeles för stora barngrupper. Även i ”riktiga” förskolor har ni de här problemen när barngrupperna är för stora. Med vänlig hälsning, Catarina”

”Minimalt med utrymme”

Flera tittare har också skrivit om och skickat in bilder från en nybyggd stor barackförskola. Så här skriver Bertil, morfar till Frida, som kommer att bli placerad där:

”Två meter från en genomfartsgatan och c:a 15 m från den mycket trafikerade leden placeras en förskola för 200 barn på en dessutom minimal tomt, uppskattad till 200 m2.

Denna “omsorgsmiljö” skall behållas i 10 år !!!! enligt kommunen. Minimalt med utrymme utomhus och troligtvis mycket trångt inomhus när 200 barn i olika åldrar skall dela på toaletter och andra utrymmen.

Dessutom har inga mätningar gjorts av buller och partikelutsläpp.”

En förälder skriver så här om samma förskola:

”Två barackskolor skall nu bli en jättebarack: 200 elever som skall samsas på en liten grusgård intill en väg som varje morgon består av en lång bilkö in mot stan. (...) Är detta ett skämt? Nä det är verkligheten för vår dotters första år i livet och för 200 andra förskolebarn. (...) Inte nog med att man bygger baracker nästan utan skolgård. Man bygger den intill en motorväg och man har inte klart för sig hur kvaliteten på luften är där.

Jag tycker det är väldigt dåligt. Det är bedrövligt. /Lars

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

SVT granskar förskolan

Mer i ämnet