Bland de 150 eleverna på Sternöskolan finns 15 olika språk representerade, vilket lärarna vill utnyttja i undervisningen.
På lektionerna kan elever med samma modersmål ta hjälp av varandra eller en studiehandledare.
– Då kan de prata om en uppgift på sina modersmål först och sedan på svenska, säger läraren Sofie Hasselberg.
Mer rättvis bedömning
Målet är att alla elever ska lära sig så bra svenska som möjligt. Men när undervisningen anpassas efter elevernas svenska nås inte kunskapsmålen.
– Genom att de får använda sina modersmål kan de få djupare kunskap, säger Sofie Hasselberg.
– Vi vill bedöma deras kunskap inom ett ämne, inte hur bra deras svenska är, fortsätter hennes kollega Jennie Söderlind.
Finns det en risk att elevernas svenska utvecklas långsammare?
– Vi tror tvärtom att det går snabbare eftersom innehållet i undervisningen blir mer intressant. Eleverna blir mer motiverade att ta till sig språket, säger Sofie Hasselberg.
Lär sig engelska med samma metod
Elever med svenska som modersmål arbetar på samma sätt på engelskalektionerna.
– De får skriva sina texter på svenska innan de översätter dem till engelska. Då blir språket mer avancerat än om de skrivit på engelska direkt, säger Jennie Söderlind.