Sedan 2017 har en stor del av landets femteklassare fått svara på Skolinspektionens frågor om studieron i skolan. Åsa Fahlén, förbundsordförande i Lärarnas riksförbund, ser allvarligt på situationen. Hon pekar på stor omsättning av personal, och låg andel behöriga lärare som en del av förklaringen.
– Det är en allvarlig situation ute i skolan där våra medlemmar larmar om att de faktiskt inte får tillräckligt bra förutsättningar för att göra ett bra jobb på allt för många ställen.
Recept för bättre studiero
Åsa Fahlén hävdar att behöriga ämneskunniga lärare, bättre stöd till elever med särskilda behov, och förutsättningar för lärarna att göra sitt jobb är receptet för bättre studiero i klassrummen.
– Vi vet att när lärare får tid att förbereda sig ordentligt och göra välstrukturerade och väl förberedda lektioner så ökar det tryggheten och studieron. Inte bara på lektionerna utan i hela skolsituationen.