År efter år visar Skolinspektionens elevundersökningar att ungefär var fjärde elev i fjärde klass saknar studiero. Foto: TT

Var fjärde femteklassare saknar studiero

Publicerad

I flera elevundersökningar som Skolinspektionen gjort de senaste åren vittnar drygt var fjärde femteklassare om att de saknar studiero i skolan.

Mer än hälften uppger att andra elever stör ordningen i klassrummet. 

Statistiken kommer från Skolenkäten som Skolinspektionen genomför en gång per termin för att granska landets skolor.

– Vuxna skulle inte acceptera en sådan arbetsmiljö som vi möter ute i skolorna, säger Jesper Antelius, enhetschef på Skolinspektionens analysavdelning. Studiero är avgörande för resultaten, och det försvårar inlärningen och möjligheten att nå målen om man inte kan fokusera.

Skolmiljön ska präglas av studiero

Skollagen säger att utbildningen ska utformas så att alla elever har en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero. Men trots det, och trots att Skolinspektionens enkät år efter år visar på bristande studiero, blir det inte bättre på landets skolor.  

– Man kan se att det här är ett område som är relativt stabilt över åren. Det är väldigt tråkigt att det är så, säger Jesper Antelius.  

”Lugn och ro i klassrummet”

Enligt Skolinspektionen går det inte att se nåt tydligt mönster när det gäller typ av skolor eller orter som har problem med en orolig studiemiljö. Utan det ser väldigt olika ut i landet och beror enligt Jesper Antelius till stor del på vilka personer som jobbar på skolan. 

– Det är svårt att hävda att vi har en jämlik skola när det är så, säger Jesper Antelius.

I klippet hör du Jesper Antelius svara på frågan om skolan är en god miljö för lärande.

Så här ser resultatet av enkätundersökningen ut:

VT 2019: 24 procent av eleverna saknar studiero. 61 procent tycker att andra elever är störande.

HT 2018: 27 procent av eleverna saknar studiero. 63 procent tycker att andra elever är störande.

VT 2018: 26 procent av eleverna saknar studiero. 62 procent tycker att andra elever är störande.

HT 2017: 24 procent av eleverna saknar studiero. 64 procent tycker att andra elever är störande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.