Bland annat fakturor och provsvar har skickats till fel adress inom tre olika landsting i Sverige. Foto: TT

Härvan växer – felaktiga utskick i flera landsting

Uppdaterad
Publicerad

Det var patienter inom flera landsting och regioner som drabbades av Idata AB:s felutskick av sekretessbelagda uppgifter. Blekinge drabbades hårdast – men även i Uppsala och Gävleborg har brev med känsliga patientuppgifter skickats fel.

Det var förutom i Landstinget Blekinge även patienter inom Region Uppsala och Region Gävleborg som drabbades av Idata AB:s omfattande felutskick.

I Blekinge kan närmare 300 fakturor ha hamnat fel – i Uppsala och Gävleborg skickades bland annat remisser, provsvar och kallelser ut till fel adress. Där är omfattningen inte lika stor, men drygt 100 brev kan ha hamnat hos fel person. 

I utskicken finns känsliga uppgifter så som personnummer, patientens provsvar och vilken klinik patienten fått vård inom.

– Det som gick fel var att vi i tisdags förra veckan gjorde en flytt av en produktionsmaskin, en maskin som stoppar blanketter i kuvert. Maskinen monterades isär – och för att genomföra en sådan sak stoppas en del kontroller. Då hamnade maskinen i testläge, i stället för produktionsläge. Det gjorde att maskinen plockade mer än ett ark åt gången och därför hamnade flera blanketter i samma kuvert, säger Idatas VD Martin Genhede.

LÄS MER: Hundratals fakturor hamnade fel

Företagets VD: ”Jag vill be om ursäkt”

Under onsdagen förra veckan, då misstaget skedde, arbetade Idata med ett tiotal olika beställningar. Det var endast Landstinget Blekinges, Region Uppsalas och Gävleborgs postutskick som innehöll känsliga sekretessuppgifter, menar Idata.

– De andra postutskicken som gick fel berörde till exempel äldreomsorg, vattenfakturor och sophämtning. Det var de från landstingen i Uppsala, Gävleborg och Blekinge som fick mest allvarliga konsekvenser, säger Martin Genhede.

Vad säger ni om det här?

– Vi tar fullt ansvar för det här misstaget. Jag vill be om ursäkt för det. Det är uppgifter som personnumer och andra känsliga uppgifter som ska hanteras varsamt, säger han.

Hur går ni vidare efter det här misstaget?

– Fokus under de här dagarna har varit att minimera misstaget. Gävleborg har valt att skicka ut nya dokument med en förklaring på det inträffade. Men att en patientuppgift hamnat fel, går inte att göra något åt. Den skadan är redan skedd. Men det vi kan göra är att finnas tillhands för de drabbade, säger Martin Genhede.

LÄS MER: Alliansen kräver skadestånd för drabbade patienter

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.