• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Sörby, i Örebro kommun, Örebro län. Det brinner i en byggnad på Restalundsvägen 20 med kraftig rökutveckling. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Örebro.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Det kommer blir större risk att det slarvas eller blir olyckor, säger lotsen Björn Skåve. Hör i klippet vilka konsekvenser Transportstyrelsens nya regler kan få enligt honom. Foto: Martin Axelsson Därth/SVT

Lotsen om Transportstyrelsens nya reglerna till havs: ”Ökad risk för olyckor och spionage”

Publicerad

Fler stora utländska fartyg kommer att avstå från lots vid anlöp till svenska hamnar och kajer. Men utan lotsarnas hjälpande hand och vakande ögon kommer olyckorna att bli fler. Det anser lotsen Björn Skåve i Karlskrona som är kritisk mot att Transportstyrelsen gör det lättare för rederier att slippa lotsplikten.

När Transportstyrelsen från den 1 december gör det lättare att få undantag för lotsplikten, kommer allt fler rederier att skära ner på lotsarnas hjälp för att spara pengar. Vilket i sin kommer att öka risken för olyckor, grundstötning och farliga utsläpp, menar Björn Skåve.

– Rent logiskt så kommer oddsen att olyckor händer att öka, säger han till SVT Nyheter Blekinge.

Försvinner lotsarna kan det dessutom bli lättare för utländska fartyg att spionera i svenska vatten.

– Om de är benägna att spionera eller vilja Sverige något illa, så kommer de inte att göra det när vi är ombord.

Ingen hänsyn till nationell säkerhet

Transportstyrelsen menar att de nya reglerna ska se till så att lotsarna är ombord på de fartyg där de verkligen behövs. Och att lotsningarna till en början kan öka, när befälhavarna ledsagas av en lots första gången de kör i en ny farled.

Nationell säkerhet har inte vägts in i utformningen av de nya reglerna, uppger Transportstyrelsen.

– Lotspliktsreglerna är inte något som ska styra behovet av kontroll ombord ur ett sådant perspektiv utan lotsplikten finns ju till för att vi ska värna vår miljö och den infrastruktur som finns, säger Johan Skogwik, sektionschef på Transportstyrelsen till SVT.

Hör lotsen Björn Skåves farhågor i klippet ovan.

Så vill Transportstyrelsen ändra på lotsreglerna:

  • Transportstyrelsen inledde arbetet med att göra om lotsreglerna 2017. Målet var att skapa ett riskbaserat regelverk efter att bland annat rederinäringen uttryckt att reglerna var omoderna och att fartygen blivit säkrare.
  • Efter två remissrundor har Transportstyrelsen nu fastställt en ny förordning som träder i kraft i december 2023.
  • Upplägget går ut på att kravet på lots baseras på riskbedömningar av aktuellt fartyg och lotsled utifrån olika kriterier, såsom fartygets konstruktion, last och bunker.
  • För att få undantag från att behöva ta ombord lots krävs dispens vilket kan fås genom att befälhavare genomgår en onlineutbildning och examination vilket utförs av rederierna själva. Dessutom krävs lots första gången en befälhavare kör i en lotsled.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.