Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Drar man ner på antalet lotsar kan vi ha ett problem i framtiden, säger marinens pressofficer Jimmie Adamsson. Foto: SVT

Försvarsmakten kritisk mot färre lotsar: ”Behövs vid kris eller krig”

Publicerad

Lotsar kan slå larm om de upptäcker något misstänkt ombord på utländska fartyg. Att dra ner på antalet lotsar skulle därför skada den svenska försvarsförmågan.

Det menar Försvarsmakten som är kritisk till att Transportstyrelsen vill ge undantag för internationella rederier i det nya regelverket som börjar gälla i december.

– I ett spänt omvärldsläge som vi befinner oss i nu så är lotsarna våra ögon och öron ombord på utländska fartyg, säger Jimmie Adamsson, marinens pressofficer till SVT Nyheter Blekinge.

Skulle omvärldsläget försämras och ett kris- eller krigsläge uppstå där navigationssystemet slås ut, är lotsarnas lokalkännedom om de svenska farvattnen avgörande. Inte minst i den blekingska skärgården, menar han.

– Drar man ner på antalet lotsar kan vi ha ett problem i framtiden, säger Jimmie Adamsson.

”Informationsmässigt övertag”

Marinchef Eva Skoog Haslum håller med. I ett remissvar kring Transportstyrelsen regeländring skriver hon att lotsarna ”ger den svenska sjöfartskontrollen ett informationsmässigt övertag och en direkt förmåga att kunna rapportera och informera om anomalier”.

Nationell säkerhet har inte vägts in i utformningen av de nya reglerna, uppger Transportstyrelsen.

– Lotspliktsreglerna är inte något som ska styra behovet av kontroll ombord ur ett sådant perspektiv utan lotsplikten finns ju till för att vi ska värna vår miljö och den infrastruktur som finns, säger Johan Skogwik, sektionschef på Transportstyrelsen till SVT.

Hör mer om marinens farhågor i klippet ovan.

Så vill Transportstyrelsen ändra på lotsreglerna:

  • Transportstyrelsen inledde arbetet med att göra om lotsreglerna 2017. Målet var att skapa ett riskbaserat regelverk efter att bland annat rederinäringen uttryckt att reglerna var omoderna och att fartygen blivit säkrare.
  • Efter två remissrundor har Transportstyrelsen nu fastställt en ny förordning som träder i kraft i december 2023.
  • Upplägget går ut på att kravet på lots baseras på riskbedömningar av aktuellt fartyg och lotsled utifrån olika kriterier, såsom fartygets konstruktion, last och bunker.
  • För att få undantag från att behöva ta ombord lots krävs dispens vilket kan fås genom att befälhavare genomgår en onlineutbildning och examination vilket utförs av rederierna själva. Dessutom krävs lots första gången en befälhavare kör i en lotsled.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.