När Transportstyrelsen från den 1 december gör det lättare att få undantag för lotsplikten, kommer allt fler rederier att skära ner på lotsarnas hjälp för att spara pengar. Vilket i sin kommer att öka risken för olyckor, grundstötning och farliga utsläpp, menar Björn Skåve.
– Rent logiskt så kommer oddsen att olyckor händer att öka, säger han till SVT Nyheter Blekinge.
Försvinner lotsarna kan det dessutom bli lättare för utländska fartyg att spionera i svenska vatten.
– Om de är benägna att spionera eller vilja Sverige något illa, så kommer de inte att göra det när vi är ombord.
Ingen hänsyn till nationell säkerhet
Transportstyrelsen menar att de nya reglerna ska se till så att lotsarna är ombord på de fartyg där de verkligen behövs. Och att lotsningarna till en början kan öka, när befälhavarna ledsagas av en lots första gången de kör i en ny farled.
Nationell säkerhet har inte vägts in i utformningen av de nya reglerna, uppger Transportstyrelsen.
– Lotspliktsreglerna är inte något som ska styra behovet av kontroll ombord ur ett sådant perspektiv utan lotsplikten finns ju till för att vi ska värna vår miljö och den infrastruktur som finns, säger Johan Skogwik, sektionschef på Transportstyrelsen till SVT.
Hör lotsen Björn Skåves farhågor i klippet ovan.