Trygghetslarmen i Karlshamn har haft problem den senaste veckan. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT.

Problem med trygghetslarm i Karlshamns kommun

Uppdaterad
Publicerad

Sedan förra veckan har det varit problem med trygghetslarm i Karlshamns kommun. Svarstiden har förlängts – i vissa fall upp till tolv timmar innan larmet nått fram, skriver kommunen i ett pressmeddelande.

Problemen uppstod i samband med att leverantören bytt kundportal, skriver Karlshamns kommun.

Förlängd svarstid

Svarstiden har förlängts med uppåt sju minuter, men i vissa enstaka fall har det tagit upp till tolv timmar innan larmet nått fram.

De otrygga trygghetslarmen

– Det är oacceptabelt långa svarstider oavsett om det handlar om minuter eller timmar. Lyckligtvis har de förlängda svarstiderna inte resulterat i någon riktigt allvarlig konsekvens än, men vi ser ytterst allvarligt på problemet och är bekymrade, säger Magnus Wickenberg, utvecklingschef för Omsorgen i Karlshamns kommun, i pressmeddelandet.

Gör riskanalys

Hemtjänstpersonalen i Karlshamns kommun försöker nu göra extra tillsyn i den mån de kan hos de drabbade. Verksamheten ser också över om ett tillfälligt larmnummer kan inrättas till dess problemet är löst.

”De som skulle drabbas av allvarliga och livshotande skador ska som vanligt ringa SOS Alarm på 112”, skriver Karlshamns kommun.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

De otrygga trygghetslarmen

Mer i ämnet